Berlingske Business

Frankrig vil have digitale selskaber til at betale mere i skat

Den franske regering mener, at de digitale selskaber ikke betaler en retfærdig del af deres overskud i skat, og derfor beder myndighederne de øvrige EU-lande om at komme ind i kampen om skattebidraget i den digitale økonomi.

Den franske regering mener, at de digitale selskaber ikke betaler en retfærdig del af deres overskud i skat, og derfor beder myndighederne de øvrige EU-lande om at komme ind i kampen om skattebidraget i den digitale økonomi.

Det skriver Financial Times.

Den franske finansminister udtalte torsdag, at der er brug for et nyt momentum for at få de digitale selskaber til at betale en fair del i skat. Det er en ny rapport, der afslørede, at den digitale platform Airbnb betalte mindre end 100.000 euro (ca. 743.734 kr.) i skat i Frankrig sidste år, der er baggrunden for finansministerens udtalelser.

- Alle virksomheder må betale en retfærdig del i skat i alle de lande, de opererer i. Dette er ikke tilfældet i dag, og det er på tide at skifte gear på området, sagde Bruno Le Maire ifølge Financial Times.

Den franske regering vil gerne tage aktivt del i håndteringen af problematikken og har med udtalelserne skærpet retorikken i debatten om beskatningen i EU.

- Vi vil have, at EU tager førertrøjen i kampen om at håndtere dette globale problem. Og Frankrig er klar til at fremsætte nogle ambitiøse idéer for at rykke debatten, sagde Bruno Le Maire torsdag ifølge erhvervsavisen.

EU-Kommissionen arbejder allerede på et fælles projekt vedrørende selskabsskat, der skal forsøge at genetablere en forbindelse mellem beskatning og stedet, hvor selskaberne skaber overskuddet.

En talskvinde for EU-Kommissionen siger, at diskussionerne, om hvordan man skal tilpasse skattereglerne til den nuværende korporative økonomi, fortsætter.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen