Berlingske Business

Fra skuespiller til milliardær

24BUSHONGKONG-FILM.jpg
Zhao Wei fik i april i år en »kinesisk Oscar-statuette« for bedste kvindelige hovedrolle i filmen »Dearest« ved den 34. Hong Kong Film Awards Presentation Ceremony. Foto: Tyrone Siu/Reuters

Filmens verden har ført kinesiske Zhao Wei fra den fattige Anhui-provins til ekstrem rigdom i Hong Kong. Hendes historie er på mange måder fortællinge­n om kommercialiseringen af Kinas underholdningsindustri.

Zhao Wei vil helst fremstå som en helt almindelig kineser. Som en laobaixing – indehaver af et af de hundrede mest brugte efternavne. En formulering der bruges til at beskrive hr. og fru Kina. På den kinesiske udgave af Twitter beretter hun om situationer fra hverdagen. Hvad hun fik til frokost. Hvor frustrerende det er at sidde fast i trafikken. Men Zhao Wei bliver afsløret af tallet i øverste venstre hjørne på hendes brugerprofil. Hun er ikke som folk er flest. 71.058.782 står der. Og det er hverken et telefonnummer eller antallet af sidevisninger.

Det er, hvor mange personer der følger hende på den kinesiske online-platform. Zhao Wei, eller Vicki Zhao som hun også bliver kaldt, er blandt de mest populære stjerner på Kinas sociale medier. Hun er samtidig en af de mest kendte skuespillere. Og nu også en af de rigeste. Hendes vej til rigdom og berømmelse fortæller ikke så lidt om udviklingen i den kinesiske film- og underholdningsbranche.

Vokset op i fattig provins

39-årige Zhao Wei voksede op i den fattige kinesiske provins Anhui. Længe troede hun, at hun skulle være lærer som sin mor. Første skridt i retningen af et mere glamourøst karriereforløb fandt sted tilbage i 1993. Det skete, da hjembyen fik besøg af et filmhold, der skulle lave et par optagelser i byen.

En enkelt tjans som statist var nok til at overbevise den dengang 17-årige Zhao Wei om mulighederne i filmens verden. Hun sagde sit job i en børnehave op, pakkede tasken og drog til storbyen for at blive skuespiller. Det lykkedes hende at komme ind på Beijing filmakademi og at blive tilbudt en af hovedrollerne i en ny TV-serie – et historisk drama fra kejsertiden.

Produktionen blev en gigantsucces ikke bare i Kina, men i hele Asien. Den dag i dag er det stadig den rolle, de fleste kinesere kender Zhao Wei fra. Hun spillede den uskyldige og kloge pige med kejserligt blod i årene, der kæmper mod fordomme, intriger og alverdens uretfærdigheder for at bliver anerkendt i kejserfamilien.

FRANCE-TRANSPORT-AVIATION-AIRSHOW

Instruktørdebut

Siden fulgte filmroller, og i 2013 satte Zhao Wei sig også i instruktørstolen. Kinas filmindustri er over årene vokset til et punkt, hvor biografindtægterne snart overgår verdens største marked i USA. Pengene i branchen er blevet enorme. Få har været bedre til at udnytte de nye kommercielle muligheder end Zhao Wei. De seneste 15 år har hun konstant været blandt de mest eftertragtede og velbetalte kendisser i Kina. Godt hjulpet på vej af hendes store fanskare blandt landets mange internetbrugere. Hun har deltaget i markedsføringskampagner for over 120 produkter.

Både kinesiske og vestlige virksomheder som Mercedes Benz, Versace, Zegna, Dior og Motorola har betalt dyrt for at bruge hendes navn og ansigt i kommercielle sammenhænge. Nogle af de mange millioner har hun investeret i et smykkefirma i Singapore og et vinslot i Frankrig.

Men det er aktiemarkedet, der har gjort Zhao Wei til milliardær. Sidste år opkøbte Alibaba Group, verdens største e-handelsfirma, 61 procent af aktierne i et skrantende kinesisk filmselskab. Selskabet blev omdøbt Alibaba Pictures, og Alibabas karismatiske chef og stifter, Jack Ma, tilbød Zhao Wei at købe en andel. Sandsynligvis for at give foretagendet et nyt og bedre image.

Zhao Wei og hendes mand skaffede 400 millioner dollar. Nok til at købe lidt over ni procent af aktierne i Alibaba Pictures. En investering der i dag er 762 millioner dollar værd.

Det har dog ikke fået Zhao Wei til at indstille karrieren som skuespiller. Hun har netop kastet sig ud i den første TV-serie i seks år. Den hedder »Tigermor«, og her spiller Zhao Wei en mor med ikke så få ambitioner på vegne af sin datter.

APEC-CHINA-PREPARATION-FLAG

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen