Berlingske Business

Fortsat tegn på vedvarende opbremsning i Kina

Kinas fremstillings- og servicesektor viser fortsat tegn på en vedvarende opbremsning i verdens næststørste økonomi i marts. Dermed lægges der op til flere stimuli, hvis en skarpere opbremsning skal afværges.

Det officielle Purchasing Managers Index (PMI) fra National Bureau of Statistics viser godt nok en stigning til 50,1 marts fra februars 49,9. Men samtidig falder marts PMI for servicesektoren og tangerer det hidtidige lavpunkt i januar på 53,7 fra februars 53,9.

Analytikerne havde ventet PMI-fremstilling på 49,7 ifølge en undersøgelse foretaget af Reuters. 50 adskiller aktivitetsudvidelse fra opbremsning.

- Efterspørgslen i de lokale og udenlandske markeder forblev svag, så fremstillingsvirksomhederne står over for et vist grad af pres, siger senior analytiker Zhao Qinghe fra National Bureau of Statistics.

Servicesektoren har været det eneste lyspunkt i Kinas aftagende økonomi gennem det år, og sektoren har udvidet kraftigt og skabt arbejdspladser, selv som aktivitet i fremstillingssektoren har været for nedadgående.

PMI-aflæsningerne har været ujævne i de seneste måneder, delvist på grund af det skrøbelige boligmarked, hvilket medfører, at servicevirksomheder i stigende grad bukker under for den bredere økonomiske opbremsning.

Den separate private undersøgelse fra HSBC af Kinas fremstillingssektoren viser 49,6 i marts. På trods af, at der er tale om en forbedring i forhold til den foreløbige aflæsning på 49,2, er der fortsat tale om en faldende aktivitet.

/ritzau/FINANS

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen