Berlingske Business

Forsøg på fjendtlige overtagelser når rekordniveau i USA

US-BANKING-HACKING-INTERNET-MORGANSTANLEY-FILES
Foto:

Tæt på 108 mia. dollar i potentielle virksomhedshandler blev afvist i løbet af weekenden, hvilket markerer en kraftig stigning i fjendtlige overtagelsesforsøg til et niveau, der ikke er set højere siden finanskrisen.

Det skriver Financial Times.

»Overtagelsesforsøgene bliver mere fjendtlige, fordi ingen ønsker at stå tilbage uden konsolideringspartnere. Det er derfor, vi ser en masse uopfordrede bud«, udtaler Jim Head, chef for virksomhedshandler i Morgan Stanley, til Financial Times.

De seneste træk i forsøgene på overtagelser, er den amerikanske sygeforsikringsgigant Cignas afvisning af et overtagelsesforsøg fra den større rival Anthem på 54 mia. dollar, og energiselskabet Williams afslag af konkurrenten Energy Transfers bud på 53 mia. dollar.

De mange afslag er et håndgribeligt bevis på, at antallet af fjendtlige overtagelsesforsøg af amerikanske selskaber er fordoblet hidtil i 2015, sammenlignet med 2014, hvor der blot var 20 fjendtlige overtagelsesforsøg.

Stigningen i overtagelsesforsøgene er ifølge analytikere til dels en konsekvens af billig adgang til finansiering, hvilket gør det lettere for selskaber at sætte sig på større markedsandele.

Derudover peges, at det i forhold til omdømme er blevet mere legitimt at komme med uopfordrede købshenvendelser, da nogle aktionærer i højere grad nu presser på for at gennemføre værdiskabende handler, frem for at selskaberne blot bruger deres pengekasser på at købe egne aktier op.

 

 

Redaktion +45 33 30 03 35 Ritzau Finans, E-mail: finans[AT]ritzau.dk , www.ritzaufinans.dk

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen