Berlingske Business
17:42

Ford ramt af orkanen Trump

trumpy

Den amerikanske virksomhed Ford Motor Company er kommet ud i et politisk stormvejr. Den beslutning, Dearborn-virksomheden har truffet om at investere 1,6 mia. dollar i et nyt samlebånd i Mexico, der skal producere primært små biler, er blevet et eksempel i valgkampen på, at USA mister arbejdspladser på grund af dårlige handelsaftaler.

Republikanernes præsidentkandidat, Donald Trump, kunne næppe ønske sig en bedre gave i valgkampen, da Fords topledelse meddelte, at de havde truffet beslutningen om at flytte en ny produktion til Mexico for at få produceret små biler til en billigere penge. For det er netop de små biler, de har svært ved at sælge. Produktionsomkostningerne i USA er simpelthen for høje. Og så er der også lige det inde i billedet, at Ford Motor Company netop er igennem en række svære forhandlinger med fagforeningerne, som kræver højere løn for arbejdet på samlebåndene – en løn, som ifølge Ford vil gøre det endnu sværere for selskabet at beholde arbejdspladserne i USA.

GERMANY-AUTOMOBILE-POLLUTION-PROBE-VOLKSWAGEN-SHAREHOLDERS

Trump kvitterede øjeblikkeligt med at gå i offensiven og true med, at hvis selskabet gjorde det, ville han – hvis han blev præsident – sørge for, at hver eneste af de biler, der bliver produceret i Mexico, vil få lagt en ekstra told på 35 procent oven i prisen. Bilen ville blive usælgelig i USA. Og dermed var kampen om handelsaftaler og frihandel brudt ud igen – også skjult i korridorerne hos Det Republikanske Parti, som altid har været bannerfører for netop frihandel.

FORD-MOTOR-RECALL/

Og det var totalt ligegyldigt, hvad Fords amerikanske direktør, Joe Hinrichs, sagde efterfølgende om, at Ford har skabt masser af nye arbejdspladser i USA (25.000 flere i de seneste fem år), og at Ford producerer langt flere biler i USA end nogen anden enkelt virksomhed i det hele taget. Til gengæld havde Hinrichs lidt svært ved at forklare pressen, hvordan han kunne påstå, at der tværtimod ville blive flere arbejdspladser i USA, selv om det nye samlebånd i Mexico skulle bruge 2.800 arbejdere. For som fagforeningerne sagde: Hvorfor så ikke beholde de 2.800 og ansætte lige så mange i en ny virksomhed? Hvis Ford er seriøs med at udvide forretningerne i USA vel at mærke.

Billede

Også Trump har lige nu fat i den lange ende, fordi han er fri for at skulle forklare i detaljer, hvorfor frihandel er noget skidt, og at handelsaftalerne i værste fald skal skrottes og i bedste fald skal genforhandles. For sandheden om frihandel er langt mere nuanceret, end en amerikansk valgkamp kan rumme, især når millioner af amerikanere føler, at der bliver solgt ud af deres arbejdspladser til lande, der blæser på miljø, arbejdsregler og giver meget lave lønninger.

Og så kan republikanerne – de, der ikke støtter Trumps syn på frihandel – sammen med andre især amerikanske virksomhedsledere fastholde, at frihandel i virkeligheden er den eneste måde, man kan klare sig på i en mere og mere globaliseret verden. Der skal helt andre facts på bordet, hvis den skal reddes i land lige nu. Det er svært at slippe igennem valgkampens intense larm lige nu. Også selv om Ford siger, at de som et globalt selskab er nødt til også at producere biler andre steder end i USA, hvis ellers de vil sælge biler globalt.

GP

Men netop eksemplet med Ford er egnet til at fortælle historien om, hvorfor det er så svært i hele den vestlige verden at fortælle den gode historie om frihandel og globalisering. For den er oppe imod helt forståelige argumenter og følelser, når det rammer et helt område med arbejdsløshed. Og selv om Ford igen og igen kan fortælle, at de vil investere ni mia. dollar i nye fabrikker i USA, hjælper det ikke. Trump kan dygtigt køre på truslen om, at tusinder af amerikanere vil stå på gaden på grund af den beslutning.

Den gode fortælling om handelsaftalerne og frihandel mangler både i Europa og i USA. Foreløbig er der ingen, der har kunnet fortælle vælgerne, hvorfor de skal tro på handelsaftalerne. Derfor er der også en gennemgribende bekymring for, hvad der kan komme til at ske, hvis det blive almindeligt at tale om at lukke sig inde bag toldmure. Det er det, handelskrige er gjort af.

Og problemet er, at der ikke rigtig er nogen hjælp at hente fra demokraternes præsidentkandidat, Hillary Clinton, som tidligere har været tilhænger af frihandel. Hun har også været tvunget af omstændighederne til at være mere end tøvende over for handelsaftalerne, hvilket igen betyder, at der ikke rigtig er nogen, der fortæller den gode historie, som er helt fraværende i den her valgkamp. Hvad der sker efter valget, ved ingen i sagens natur, men ikke alene de store amerikanske virksomheder holder vejret. Det gør Wall Street også.


Obama

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen