Berlingske Business

Forbrugertillid overraskede positivt i USA

US-BUSINESS-MACYS
Foto:

Den amerikanske forbrugertillid overraskede klart positivt i december ved at være steget til 96,5 fra 92,6 måneden før. Det viser tal fra amerikanske Conference Board tirsdag eftermiddag.

Til sammenligning var der ventet en stigning til 93,5 blandt økonomerne ifølge et estimat indsamlet af Bloomberg News. Tallet for november blev i øvrigt revideret fra oprindeligt oplyst 90,4.

Den stærke måling kommer på trods af bekymringer om mulige negative effekter af den amerikanske centralbanks renteforhøjelse i midten af december.

juleshopping

- Forbrugertilliden viser, at amerikanerne indtil videre har taget renteforhøjelsen med ro, og det har sendt forbrugertilliden op i december, der ellers er en måned med store privatøkonomiske udgifter, konstaterer makroanalytiker i Sydbank Kim Blindbæk.

BM Indland

Han vurderer, at de amerikanske forbrugere sagtens vil kunne holde til højere renter.

Således har flere amerikanere privatøkonomisk medvind fra stigende boligpriser og lav inflation, som sikrer reallønsfremgang, samt den meget lave oliepris, der giver besparelser, når der skal tankes benzin.

24BUSforbrugertillid.jpg

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen