Berlingske Business

Forbrugere betaler prisen for brexit

RB PLUS EU advarer May: Der er ingen tid at spilde
Forbrugerne i England kommer til at betale prisen for Brexit, mener analytiker ved Sydbank. Foto:

De skuffende tal for udviklingen i det britiske detailsalg for maj er et bevis på, at regningen for udmeldelsen af EU ligger hos forbrugerne, mener makroanalytiker ved Sydbank Kim Blindbæk.

- De britiske forbrugere betaler i bogstaveligste forstand prisen for brexit. I maj holdt briterne igen på pengene og sendte detailsalget ned med 1,2 pct. (inklusive brændstof, red.) Det var et større fald end ventet. Den overraskende stigning tilbage i april var desværre - som vi ventede - en kortvarig tendens, vurderer Kim Blindbæk.

Det britiske detailsalg faldt i maj 1,6 pct. på månedsbasis eksklusive brændstof, mens der ifølge Bloomberg News var ventet et fald på mere beskedne 1,0 pct. I april steg salget med 2,2 pct., hvilket var en oprevidering fra 2,0 pct.

- Det svage detailsalg er skidt nyt for den økonomiske vækst i Storbritannien. Mere end halvdelen af den britiske økonomi udgøres af privatforbruget. Derfor kan det i høj grad mærkes, når briterne holder på pengene. Det så vi også i første kvartal, hvor britisk økonomi bremsede op fra 0,7 pct. i slutningen af 2016 til blot 0,2 pct. i første kvartal 2017, påpeger makroanalytikeren.

Han forklarer, at den manglende lyst til at bruge penge skyldes stigende inflation. Og alle butikstyper på nær tankstationer er ramt.

Sydbank venter, at den britiske økonomi vil bremse moderat op i 2017.

- Foruden briternes manglende købelyst er den britiske økonomi omgærdet af stor økonomisk og politisk usikkerhed. På nuværende tidspunkt er den britiske regering svag og står over for svære forhandlinger med EU's ledere. Den usikkerhed vil højst sandsynligt smitte negativt af på den britiske økonomi i år, lyder det fra Kim Blindbæk.

På årsbasis var der tale om en stigning på 0,6 pct. mod ventet 1,9 pct.

/ritzau/FINANS

En børshandlers skærm viser faldet i det britiske pund efter den første exit poll. Arkivfoto.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen