Berlingske Business

Flere og flere virksomheder tager afstand fra NRA

USA-POLITICS/CONSERVATIVES
Siden skoleskyderiet i Florida d. 14. februar har debatten om våbenregulering vundet frem - den store våbenlobby NRA mærker det nu på forretningssiden. REUTERS/Joshua Roberts Foto:

Det fatale skoleskyderi i Florida har skærpet debatten om våbenregulering – nu tager detailgiganten Walmart sagen i egen hånd og slutter sig til gruppen, der trodser NRA. Og gruppen er hurtigt blevet stor.

USA's største detailhandler har trukket en streg i sandet i den amerikanske debat om våbenregulering. I kølvandet på februars skyderi på Stone Douglas High School, har der været tale om at hæve alderen for køb af skydevåben fra 18 til 21 år – et tiltag som den massive våbenlobby National Rifle Association (NRA) er stor modstander af. Nu tager indkøbskæden Walmart selv affære og bliver en del af en større holdningsændring i dele af amerikansk erhvervsliv.

»I lyset af nylige begivenheder, har vi brugt muligheden til at gennemgå vores politik omkring salg af skydevåben. For fremtiden hæver vi aldersgrænsen for køb af skydevåben og ammunition til 21 år,« skriver den amerikanske kæde i en pressemeddelelse.

Wallmart tager yderligere forholdsregler ved at fjerne alle produkter og legetøj fra deres hjemmeside, der ”ligner angrebsrifler”.

Detailgiganten slutter sig dermed til en stadig større del af erhvervslivet, der ændrer holdning til våbenlovgivningen efter skoleskyderiet 14. februar, hvor 17 omkom. Samtidig vokser gruppen, der afbryder samarbejdet med våbenlobbyen, som er de hårdeste modstandere af strammere lovgivning.

Nogle virksomheder har besluttet at straffe NRA medlemskab i en skamfuld udstilling af politisk og borgerlig fejhed.

National Rifle Association
DEL CITAT

NRA svarede lørdag igen ved at kalde virksomhedernes beslutning ”en skamfuldt udstilling af politisk og borgerlig fejhed.”

27BUSPix1-Carsten-Rygaard-S.jpg

Fra høreapparater til flyrejser

»At gennemføre en lov, der gør det ulovligt for 20-årige at købe et jagtgevær til jagt eller en voksen, enlig mor fra at købe den mest effektive selvforsvarsriffel på markedet straffer lovlydige borgere for kriminelles onde handlinger,« lød det fra Jennifer Baker, talsperson den magtfulde amerikanske våbenlobby, ifølge CNN.

Den hårde retorik er kendetegnende for NRA’s holdning til større krav ved køb af skydevåben. Men samtidig har spørgsmålet om at hæve aldersgrænsen ikke kun skabt politiske ringe i vandet, og modstanden har sendt NRA ud i et forretningsmæssigt stormvejr.

Danske Bank sigtes for hvidvask i Frankrig Danske Bank kommer to

I løbet af den seneste uge har virksomheder på tværs af brancher afbrudt samarbejdet med våbenlobbyen. De fleste samarbejder omhandler rabatter for de, ifølge NRA, næsten fem millioner medlemmer. Blandt de opsagte partnerskaber findes banker, biludlejning, softwarefirmaer, sikkerhedsvirksomheder, producenter af hørerapparater og luftfartsselskaber.

»Med tiden vil disse mærker blive erstattet af andre, der anerkender at patriotisme og forpligtelsen til konstitutionel frihed er karaktertræk for det marked, som de gerne vil imødegå,« skrev NRA efterfølgende i pressemeddelelse.

Kort efter Wallmarts udmelding trådte endnu en større virksomhed frem. Den amerikanske sportsgigant Dick’s tager nu hæver aldersgrænsen og tager AR-15-rifler, der var en model anvendt ved skyderiet i Florida, af hylderne.

Kilde: CNN Money

27BUSNovo-Novo-Nordisk-Beky.jpg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen