Berlingske Business
17:29Business Live siger tak for i dag og på gensyn i morgen

Farten er gået af Kinas bilsalg

To kinesiske sælgere ved Shanghai International Automobile Industry Exhibition i april
To kinesiske sælgere ved Shanghai International Automobile Industry Exhibition i april Foto:

Særligt de udenlandske producenter er ramt af aftagende vækst i salget på verdens største bilmarked. Kampen om de kinesiske købere spidser yderligere til i de kommende år.

Ikke alt var som det plejede ved sidste måneds Auto Shanghai. Den største bilmesse på verdens største marked for salg af biler tiltrak også denne gang skarer af branchefolk og fans, men på en mindre spektakulær og prangende facon end tidligere år. Måske mest tydeligt ved fraværet af letpåklædte, langbenede modeller, der denne gang var forment adgang. En beslutning taget af de lokale arrangører – til stor debat og frustration hos en del nok mest mandlige besøgende.

Kinas Kommunistparti har de seneste år slået ned på overforbrug og uhæmmet luksus som en del af en bredere indsats mod korruption og svindel i samfundet. Kombineret med aftagende økonomisk vækst har kampagnen sat sit præg på salgstallene i mange brancher. Bilsektoren er ingen undtagelse. Hvor salget i 2013 buldrede frem med 16 procent, var væksten sidste år på omkring ti procent og forventes i år at være på under otte procent.

Stadig markant på et marked, hvor de kinesiske forbrugere hvert år køber over 20 millioner biler, men tendensen er klar. Særligt salget af udenlandske mærker er gået ned i gear. I årets første kvartal solgte de kun én procent flere biler end samme periode året før. En skuffende udvikling for de store tyske og amerikanske producenter, der sammen med deres kinesiske joint-venture partnere ellers har domineret markedet.

Både Volkswagen og Ford har reageret ved at annoncere prisnedsættelser. Et træk der med stor sandsynlighed også handler om at være forberedt på en hårdere konkurrence de kommende år. Ifølge branche­estimater vil nye fabrikker i Kina i løbet af i år og næste år øge produktionen med 5,3 millioner biler. Det kan også ses som et modtræk til en anden trussel. Den store succeshistorie i årets første måneder er fremgangen for kinesiske SUVer. I første kvartal var salget på 728.900, hvilket er en fordobling i forhold til året før. Meget tyder på, at de billige kinesiske SUVer har ramt en efterspørgsel i markedet, der sker på bekostning af de udenlandske mærker.

En udvikling de kinesiske producenter kan være yderst tilfredse med.

27BUSkopenhagen-fur.jpg

»For omkring tre år siden valgte cheferne kun at fokusere på ét marked. De studerede det kinesiske marked og også andre og fandt ud af, at SUVen var en succes. Så i stedet for at gøre mange ting på den forkerte måde valgte de kun at lave SUVer og bevæge sig op i markedet på den måde,« forklarer Pierre Leclercq til International Business Times. Efter 13 år hos BMW valgte han at skifte til kinesiske Great Wall Motor, hvor han designer nye SUV-modeller. Den privatejede kinesiske bilproducent kæmper for at vinde markedsandele hjemme i Kina, men har ambitioner om at eksportere til resten af verden.

»Det er nødvendigt at være til stede globalt for at overleve,« forklarer Pierre Leclercq.

Endnu er det dog ikke for alvor lykkedes for et kinesisk bilmærke at slå igennem i udlandet. Selv hjemme i Kina kniber det. Ringe kvalitet og dårlig markedsføring hos de kinesiske producenter har vænnet forbrugerne til at købe udenlandsk. En situation den kinesiske stat bærer en del af skylden for. Udenlandske bilmærker er i Kina tvunget til at indgå i joint-ventures for at få adgang til markedet. Det fører til samarbejder med de største, statsejede producenter i Kina.

BRAZIL-STRIKE/

Den oprindelige tanke med den konstruktion var, at de statsejede selskaber med tiden ville suge nok kompetencer til sig til at lancere deres egne mærker. Men sådan er det langtfra altid gået, beskriver Greg Andersen i bogen Designated Drivers: How China Plans to Dominate the Global Auto Industry.

»Konsekvensen er en præference for den mindst komplicerede vej til kortsigtet indtjening og en modvilje over for at skulle udføre langsigtet forskning og udvikling. Konkret betyder det, at lederne i de statsejede firmaer har været meget tilfredse med at lade deres udenlandske partnere levere komplette bildesign, der så bliver samlet af kinesiske arbejdere og solgt som udenlandske mærker.«

HANERGY/

Målt på innovation og konkurrencedygtig egenproduktion er det derfor ofte de mindre, privatejede kinesiske bilproducenter som Great Wall, der er nået længst.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen