Berlingske Business

Fantastiske Toyoda

Toyoda
Da Akio Toyoda i 2009 overtog chefposten, var han det første medlem af grundlægger-familien på den post siden 1995.

Den racerglade Akio Toyoda har løftet sin bedstefars firma, bilgiganten Toyota, ud af en dyb krise. Men mange tvivler på hans fremtidssatsning på brintbiler, hvor andre bilproducenter går elvejen.

Japanske erhvervsledere er sjældent det mest ophidsende forsidemateriale.

Da det amerikanske erhvervsblad Businessweek skulle vælge forsidebillede til sin decemberudgave, gik der et suk gennem redaktionen. Den bærende historie var japanske Toyota og topchefen Akio Toyoda.

Men da fotografen kom hjem med billederne, røg armene i vejret. Akio Toyoda er ingen almindelig japansk forretningsmand.

Barnebarnet til Toyotas grundlægger har på det nærmeste undergået et hamskifte. Væk er den Akio, der under bilkoncernens mest alvorlige krise i 2009-2010 fremstod som pressesky og ganske famlende, når han endelig udtalte sig.

Det var dengang, Toyota måtte tilbagekalde millioner af biler med potentielt farlige fejl og endte i sit første underskud i 70 år.

AUTOSHOW/

Akio havde lige overtaget styringen og måtte selv lade sig grille af USAs Kongres om svigt i kvalitetskontrollen som prisen for Toyotas fænomenale vækst.

Og han sagde undskyld med ordene: »Mit navn står på hver eneste bil.«

Prøvekører

At håndtere den stribe af kriser, der gennem en årrække syntes at hagle ned over Toyota, har tydeligvis været meget mere end en hård ledelsesudfordring. Det har været personligt.

Og nu, da Toyota atter har genfundet formen – med rekordoverskud de sidste tre år – synes Akio Toyoda nærmest sprudlende og imødekommende. Især når han får lov til at kanalisere sin indre racerkører i en hvilken som helst prototype eller ny model, Toyota sender på gaden. Han testkører personligt hver eneste model.

Det gælder også det nyeste skud på stammen, Mirai. Bilen er drevet af brændselsceller baseret på brint, og Akio Toyoda er overbevist om, at det er fremtidens grønne køretøj. Ikke elbiler og ikke hybridbiler. Brint.

28bus_elbil1Paris 14 Toyota.jpg

Mange andre mener, at det er uholdbart, og at teknologien ikke er helt så grøn alligevel. Under alle omstændigheder er projektet rasende dyrt.

Og ifølge Businessweek vil det blive afgørende for Akio Toyodas eftermæle som topchef. Bladet giver ham cirka et årti på posten.

Ingen vil være din chef

Da Akio Toyoda i 2009 overtog chefposten, var han det første medlem af grundlægger-familien på den post siden 1995. I mellemtiden havde Toyota været drevet af professionelle ledere, men dog fortsat med andre familiemedlemmer i ledelses- og bestyrelsesroller.

Akio havde arbejdet sig vej op, siden han kom ind i familieforetagendet i 1984, og han var den første i familien, der tog Toyotas interne ledelseseksamen. Det på trods af, at hans egen far, Shoichiro, der var Toyota-chef mellem 1982 og 1992, havde forsøgt at tale ham fra at gå ind i Toyota med ordene: »Ingen gider at være chef for dig.«

pix-toyota

Akio selv har udtalt, at han stadig ikke helt føler, at han har fundet sin egen identitet som topchef, men at han i stedet kanaliserer sin bedstefaders ånd. Ikke desto mindre har han sat sit præg med en produktfokus så langt ned i detaljerne, at det har fået nogle til at drage en Steve Jobs-parallel.

I Japan kaldes det genchi genbutsu: Gå ud og se det selv. Og det gør Akio Toyoda så med besøg på fabriksgulvet og ubønhørlige tilbagemeldinger til Toyotas ingeniører efter at have testkørt bilerne.

Sikre og spændende

Hans ærinde har klart været et hamskifte for Toyota såvel som for sig selv. Toyotas biler skal være sikre og pålidelige. Men de skal også være spændende igen.

Og samtidig har han skullet forholde sig til en traditionsbetonet og rigid ledelsesstruktur, hvor han ikke mindst – meget ujapansk – har sat sig op imod ældre ledere. Ifølge nogle beskrivelser en intern borgerkrig så alvorlig, at efter 2009-krisen blev store dele af både ledelsen og bestyrelsen skiftet ud, og et helt mellemlag fjernet.

30bus_Toyota i Road i fart .jpg

Mange beslutninger træffes angiveligt nu på et fast ugentligt møde mellem Akio og de fem topledere, der udgør hans inderkreds af rådgivere. Med et motto om, at der skal handles hurtigt, og der skal handles fleksibelt. Eller præcis, hvad Toyota under den store krise blev kritiseret for at mangle.

»Der har på det seneste været for mange i Toyota, der tænker med venstre hjernehalvdel. Folk, der foretrækker at drage logiske konklusioner i et mødelokale. Det har vi nok haft lidt for meget af,« udtalte Akio i 2012 til Wall Street Journal.

Hans navn står på hver eneste bil.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen