Berlingske Business

Facebook anklaget for skatteunddragelse i Storbritannien

PRIVACY-EUROPE/USA
En talsmand for Facebook siger, at selskabet overholder skattelovgivningen i Storbritannien og i alle andre lande, hvor selskabet opererer. Foto:

Facebook er kommet i modvind i Storbritannien, da selskabet har betalt mindre end 50.000 kroner i selskabsskat i 2014 på trods af at have udbetalt samlet knap 350 mio. kroner i bonus til selskabets 362 ansatte.

Det skriver The Guardian.

Facebook betalte helt nøjagtigt 4327 pund, godt 43.500 kr., i virksomhedsskat i 2014. Der er dog tale om en stigning i forhold til både 2013 og 2012, hvor Facebook slet ikke betalte selskabsskat.

Det populære sociale netværk hævder at have haft et underskud på knap 28,5 mio. pund, næsten 290 mio. kr., i 2014, men har alligevel fundet penge til at udbetale i gennemsnit 210.000 pund, mere end 2 mio. kr., i gennemsnitlig løn og bonus per medarbejder.

Ifølge Sunday Times kan det lade sig gøre ved, at Facebooks overskud bliver kanaliseret via Irland og Cayman-øerne, hvor skattesatsen for virksomheder er betydeligt lavere.

På verdensplan tjente Facebook 1,9 mia. pund, mere end 19 mia. kr., i 2014, og havde en omsætning i Storbritannien på knap 105 mio. pund, godt 1060 mio. kr.

En talsmand for Facebook siger, at selskabet overholder skattelovgivningen i Storbritannien og i alle andre lande, hvor selskabet opererer.

Storbritanniens finansminister, George Osborne, har tidligere lovet at slå hårdt ned på skatteunddragelse ved at implementere et nyt regelsæt fra OECD, der er kommet i centrum for kampen mod skatteunddragelse i de senere år.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen