Berlingske Business

Europas økonomiske lokomotiv trækker

tyskland
De tyske forbrugere har nu i to kvartaler i streg har vist styrke. Foto:

Tysklands økonomiske vækst i andet kvartal var større end ventet i markedet. Det er godt nyt for hele Europa, også selv om tallene umiddelbart ser stærkere ud, end de er.

BNP-væksten i Tyskland var på 0,7 pct. i andet kvartal mod ventet 0,6 pct. Det var trukket af fremgang i både privatforbruget og eksporten.

»Inden man bliver alt for imponeret af de nye væksttal, skal man have med, at en del af årsagen til den stærke vækst netop er den svage vækst tidligere på året. En kold vinter fik byggeriet til at gå i stå i begyndelsen af året, så væksten er flyttet fra første til andet kvartal. Jævner man væksten i første halvår ud, giver det et mere retvisende billede af robust, men behersket vækst i tysk økonomi,« skriver Sydbanks cheføkonom Jacob Graven i en kommentar til tallene.

Han venter, på linje med Nykredits chef for makroøkonomisk analyse Ulrik Bie, at væksten vil fortsætte de kommende kvartaler. Det ikke mindst på grund af, at de tyske forbrugere nu i to kvartaler i streg har vist styrke.

»Med en stærk konkurrenceevne efter mange års lave lønstigninger står Tyskland godt rustet til fortsat vækst. Kombineret med at lønningerne nu stiger, kan det private forbrug bidrage til væksten. Vi forventer derfor, at Tyskland også i det kommende år vil være Europas økonomiske lokomotiv,« skriver Jacob Graven, mens Ulrik Bie noterer:

»Vi forventer, at væksten i tysk økonomi vil fortsætte i det samme væksttempo i de kommende kvartaler. Genopbygningen efter oversvømmelserne vil bidrage positivt i resten af året, og det stærke fundament under husholdningerne vil bidrage til forbrugsvækst.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen