Berlingske Business

Europæiske virksomheder haler ind på USA

FRANCE-HEALTH-FLU-VACCINE
Historien om det franske medicinalselskab Sanofi kendetegner de europæiske virksomheders angreb på USAs overherredømme. Sanofi har stor vækst i USA og profiterer desuden af den stærke dollar. Foto:

Efter i årevis at have stået i skyggen af amerikanerne begynder de store europæiske virksomheder at registrere fremgang. Lav eurokurs og billig olie giver gode halvårsregnskaber i Europa.

Europa er på vej til et comeback; de amerikanske virksomheders førerstilling i indtjeningskapløbet er truet.

Efter at de amerikanske børsnoterede virksomheder i årevis har præsteret bedre indtjening end deres europæiske konkurrenter, begynder afstanden mellem de to kontinenter at indsnævres. Europæerne vokser igen; omsætningen stiger, og overskuddene bliver større.

RB Plus Grækerne tager hul på en skrappere hverdag GERMANY-GRE

Et blik på halvårsregnskaberne fra de 20 største børsnoterede virksomheder i Europa viser fremgang hos mere end hvert andet selskab. Og dér, hvor tallene falder, er der som regel tale om påvirkninger, der kommer udefra – råvarepriser, for eksempel.

»Vi har en overvægt på europæiske aktier og er neutrale på amerikanske i øjeblikket, og det er drevet af den europæiske vækst­historie.,« siger Frank Øland, chefstrateg hos Danske Bank.

»Hvis vi kigger på 2015, har europæiske virksomheder fået effekten af flere gode ting,« siger investeringsøkonom Per Hansen fra Nordnet.

»Når dollaren stiger, går det generelt bedre for europæisk økonomi; det trækker vækstraterne opad. Nej, Europa er ikke i nærheden af de 2,5-3 procents vækst, som USA sandsynligvis ender på, men i Europa er væksten bedre end i mange år.«

WW2-ANNIVERSARY/VE-USA

Dertil kommer den direkte virkning: Den stærke dollar og den tilsvarende svage euro gør europæiske varer mere konkurrencedygtige. Et typisk eksempel er den franske medicinalkoncern Sanofi, som aflagde halvårsregnskab i sidste uge. Koncernen kunne rapportere om solid vækst i USA takket være den stærke dollar.

Dermed er de positive nyheder ikke slut; der er flere gode ting på vej til europæisk erhvervsliv, som Nordnets Per Hansen siger. Den lave rente i Europa mindsker låne-omkostningerne, og det på et tidspunkt hvor USAs rente er på vej op. Og endelig er de lave oliepriser en stor fordel for Europa. Også USA har glæde af de lave oliepriser, samlet set, men Europa har mest at glæde sig over, for kontinentet har ikke USAs store olieproduktion.

Godt udgangspunkt

Billedet er det samme, hvis man træder et skridt tilbage og tager hele økonomien med i billedet. De europæiske aktiebørser er siden nytår steget cirka 15 procent mere end Wall Street, og væksten i Europa er den kraftigste i fire år. De seneste PMI-tal – som viser stemningen og forventningerne i det private erhvervsliv – bekræfter billedet. Frankrig nærmer sig en indeksværdi på 50, hvilket indikerer vækst, Tyskland har i to år ligget godt over 50. Spanien og Italien ligger endnu højere end Tyskland.

Yellen

»Udgangspunktet i Europa er selvfølgelig også taknemmeligt, for vi har haft ufatteligt lav vækst i europæisk økonomi i tre-fire-fem år,« siger Per Hansen.

Et blik på Top 500 i henholdsvis USA og Europa viser, hvor taknemmeligt Europas udgangspunkt er. I 2014 tjente de 500 største amerikanske virksomheder penge som aldrig før, nemlig 588,3 milliarder euro. De 500 største europæiske virksomheder lå til gengæld kun på 377,6 milliarder euro eller det halve af rekordfortjenesterne fra 2007, viser en opgørelse i Handelsblatt.

Sydeuropa med

ECB besluttede i januar at sætte sit store opkøbsprogram i gang for at holde obligationsrenterne nede i eurozonen, og det sker omtrent samtidig med, at USAs centralbank skal til at stramme pengepolitikken. Og Europas erhvervsliv er klar til vækst.

»Europa er ikke så langt fremme i opsvinget som USA, og der kommer noget vækst i Europa nu, som, efter at virksomhederne har fået skåret godt til i omkostningerne, vil kunne komme lige ned på bundlinjen. Så vi ser bedre plads til positive overraskelser i Europa end i USA, hvor vi nærmer os den første renteforhøjelse,« siger Frank Øland.

Og mest positivt af alt er væksten bredt funderet i Europa.

»Et land som Tyskland er ret godt med, og vi har set, at ledigheden er faldet ganske kraftigt,« siger Frank Øland.

»Men i Sydeuropa er der stadig rigelig kapacitet og høj ledighed, og det giver selvfølgelig muligheder for betydelig vækst. Spanien har i øjeblikket en vækst omkring fire procent, og vi tror, at vi vil se, at nogle af virksomhederne i syd i de kommende kvartaler vil kunne komme med væsentligt bedre regnskaber.«

DAVOS-MEETING/

Og Grækenland, smertensbarnet? Jamen, det er sådan set også en succeshistorie.

»Grækenland har måske været en kilde til bekymring, men selv om det ser ud til, at den græske økonomi nærmest har været i frit fald, er der ikke tegn på, at det har trukket resten af Europa med ned. Selv i nabolandet Italien er opsvinget intakt,« siger Frank Øland.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen