Berlingske Business
14:36Storstrømsbro: Politikere kræver tjek af italienske brobyggere

Europæiske selskaber ser Kina som mere fjendtligt

CHINA-LIFESTYLE
ARKIVFOTO. Foto:

Europæiske selskaber mener, at det er blevet sværere at drive forretning i Kina, hvilket blandt andet skyldes løst definerede love og regler, protektionisme og industriel overkapacitet.

Konklusionen kommer fra en rundspørge foretaget af The European Chamber of Commerce, der er en interesseorganisation med mere end 1600 europæiske selskaber som medlemmer og altså viser en stigende bekymring for forretningsklimaet i Kina, hvor de lokale selskaber føles forfordelt.

Det skriver Wall Street Journal.

Pessimismen blandt de europæiske selskaber er i undersøgelsen på sit højeste niveau nogensinde med 31 pct. af de adspurgte, som har negative forventninger til indtjeningsmulighederne i verdens næststørste økonomi.

FILES-US-IT-COMPUTERS-CONSUMER-STOCKWATCH-APPLE

Hele 70 pct. af de adspurgte føler sig samtidig mindre velkomne i Kina end førhen, hvilket er 7 pct. point højere end i fjor. Særligt er der en negativ stemning blandt selskaber i maskin-, it-, og kemiindustrierne.

På den anden side af Atlanten i USA er selskaberne endog endnu mindre begejstret for udviklingen på det kinesiske marked. En lignende undersøgelse foretaget af American Chamber of Commerce viser således, at 77 pct. af de amerikanske selskaber mener, at forretningsklimaet er blevet værre i Kina.

CHINA-ECONOMY-AVIATION-BOEING-FILES

Det kinesiske handelsministerium har over for Wall Street Journal ikke ønsket at kommentere udviklingen.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen