Berlingske Business

Europa er endelig på vej op af sumpen

eu
Foto:

Europa er på vej ud af den længste periode med recession i euroens levetid. Det viser nye tal for BNP-væksten i eurozonen.

Fire års krise og halvandet år med uafbrudt tilbagegang i eurozonen ser nu ud til at være afbrudt. Recessionen ligger bag os.

Netop offentliggjorte tal fra EU-Kommissionen viser, at den samlede produktion i de 17 Eurolande voksede med 0,3 procent i andet kvartal. Det er bedre end forventningen på 0,2 procent, og det betyder, at økonomien ikke længere skrumper efter seks kvartaler i træk med tilbagegang.

Og det er i høj grad de store økonomier i eurozonen, der nu for alvor begynder at rykke i positiv retning.

Storbritannien kan bryste sig af en vækst på 0,6 procent i andet kvartal  Frankrig overrasker også til den gode side med en BNP-vækst på 0,5 procent, mens også Europas vækstlokomotiv Tyskland klarede sig bedre end ventet og leverede en BNP-vækst på 0,7 procent mod forventet 0,6 procent.

»Det er ret stærke tal, som der er kommet fra eurozonens to største økonomier. Og lægges det sammen med udviklingen i USA og Storbritannien tyder meget på, at vi er ved at lukke det sidste kapitel i den store recession,« skriver Nordeas cheføkonom Helge Pedersen i en kommentar.

Stadig store problemer

På trods af de spæde lyspunkter i europæisk økonomi er der dog ingen grund til at kaste hænderne i vejret og erklære krisen for overstået.

Der er stadig betydelige problemer i eurozonen, der er blevet delt på tværs i en slags a- og b-hold. De nordeuropæiske lande klarer sig hæderligt, mens flere sydeuropæiske lande stadig kæmper med store gældsproblemer og høj arbejdsløshed.

Store lande som Spanien og Italien er stadig i recession, omend væksten falder mindre drastisk end tidligere og arbejdsløsheden ser ud til at stabilisere sig.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen