Berlingske Business

EU-Parlamentet vedtager redningsplan for CO2-markedet

Hedegaard
Efter måneders bitter og dramatisk strid tegner der sig et flertal for EUs klimakommissær Connie Hedegaards redningsplan for CO2-markedet. Foto: Juan Carlos Hidalgo

Klimakommissær Connie Hedegaards (K) redningsplan for det nødlidende marked for CO2-kvoter er stemt igennem trods stor modstand fra dele af erhvervslivet.

Efter et bittert og månedlangt opgør i EU har klimakommissær Connie Hedegaard netop vundet en vigtig politisk sejr. Ved en afstemning i EU-parlamentet har 344 EU-parlamentarikere netop stemt for Hedegaards grønne redningsplan, mens 311 har stemt imod.

Resultatet er en realitet efter et hårdt lobbypres fra både modstandere og tilhængere. Business Europe, paraplyorganisationen for de europæiske industriorganisationer, herunder Danske Industri (DI), har kæmpet indædt imod, da de mener, at redningsplanen vil koste massevis af europæiske job.

Omvendt har flere tilhængere, herunder de danske energiselskabers sammenslutning Dansk Energi, kaldt det en tillidsafstemning om, hvorvidt EU overhovedet skal have et marked for CO2 eller ej. I sidste ende handler det om, hvorvidt det skal koste noget at forurene eller ej, lyder meldingen fra Dansk Energi.

Redningsplanen lægger op til at trække 900 millioner CO2-kvoter ud af markedet for på den måde at få prisen på kvoterne til at stige. 

Klimakommissær Connie Hedegaard kalder resultatet af afstemningen for "et  vigtigt klimapolitisk signal."

"Forslaget redder ikke alting i europæisk klimapolitik. Men det er en vigtig hurdle at komme over. Det sender et vigtigt signal om, at vi skal have et marked for CO2-kvoter, der fungerer," siger hun til business.dk.

Selv om EU-Parlamentet i dag stemte ja til redningsplanen, venter der dog stadig et stort arbejde med at føre planerne ud i livet. Først skal EU-landene  have koordineret deres holdning, og så skal repræsentanter fra EU-parlamentet, EU-kommissionen og ministerrådet finde et endeligt kompromis. Dagens afstemning i EU-Parlamentet betyder, at man nu kan gå videre med arbejdet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen