Berlingske Business

EU og briter enige om overgangsperiode efter brexit

BRITAIN-EU/MEETING
EU's brexitforhandler, Michel Barnier (th.), på en pressekonference sammen med David Davis, der er Storbritanniens minister med ansvar for brexit. Foto:

Storbritannien og EU har indgået en vigtig aftale om overgangen efter næste års skilsmisse, siger forhandlere.

EU og Storbritannien er enige om en overgangsperiode, når briterne forlader EU ved udgangen af marts 2019.

Det siger EU's brexitforhandler, Michel Barnier, på en pressekonference sammen med David Davis, der er Storbritanniens minister med ansvar for brexit.

»Vi er nået til enighed om overgangsperioden,« siger Barnier efter forhandlinger med Davis.

Overgangsperioden vil vare fra 29. marts 2019, hvor briterne forlader EU, til 31. december 2020.

23BUSPix1-Tomas-Pietrangeli.jpg

»I den periode vil Storbritannien ikke længere deltage i EU's beslutningsprocesser, for efter den dato er landet ikke længere medlem af EU,« siger Barnier.

»Men landet vil bevare sine goder, fordelene ved det indre marked og toldunionen, og vil derfor skulle respektere alle de europæiske regler, som alle medlemslande gør,« tilføjer Barnier.

Briterne havde ønsket en periode på mindst halvandet år for at sikre en mere smidig overgang, efter at landet udtræder af EU om et års tid.

Enigheden om hvilke regler, der skal gælde i denne periode, er kommet efter lange forhandlinger.

UNILEVER-STRUCTURE/

Den britiske brexitminister betegner det som "et betydeligt skridt" på vejen mod at blive enige om vilkårene for den britiske udtræden af EU.

På mandagens pressekonference siger han, at overgangsaftalen "giver den sikkerhed, som virksomheder og borgere i hele Storbritannien og EU kræver".

Spørgsmålet om Irland og Nordirland er noget af det, der fortsat mangler at blive afklaret, siger Barnier.

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen