Berlingske Business

EU-Kommissionen underkender belgiske skatteregler

BELGIUM-EU-VOTE
Foto:

Samlet skal 35 multinationale selskaber derfor betale 700 mio. euro - svarende til 5,2 mia. kr. - tilbage. Det drejer sig primært om europæiske selskaber, oplyser EU-Kommissionen.

EU-Kommissionen har fastslået, at dele af de belgiske skatteregler er ulovlige.

Det oplyser Kommissionen mandag.

Samlet skal 35 multinationale selskaber derfor betale 700 mio. euro - svarende til 5,2 mia. kr. - tilbage. Det drejer sig primært om europæiske selskaber, oplyser EU-Kommissionen.

Det er den danske konkurrencekommissær Margrethe Vestager, der i februar sidste år satte en undersøgelse i gang om de belgiske skatteforhold. Og undersøgelsen har nu vist, at en særlig form for virksomhedsbeskatning i Belgien er i strid med EU's regler om statsstøtte.

22BUSRoyal-indvielse-hos-En.jpg

Den belgiske skat har gjort det muligt for multinationale virksomheder med afdelinger i Belgien at reducere deres skattebetaling af overskydende indtjening, der er en følge af, at de har afdelinger i flere lande.

- Belgien har givet et antal af multinationale selskaber betydelige skattemæssige fordele, der bryder EU-reglerne om statsstøtte. Det forvrider konkurrencen på ydelser, da mindre konkurrenter, der ikke er multinationale, ikke får samme fordel, siger Margrethe Vestager i en kommentar til afgørelsen.

- Der er mange juridiske måder for EU-landene at give tilskud til investeringer, og der er mange gode grunde til at investere i EU. Men hvis et land giver visse multinationale selskaber ulovlige skattemæssige fordele, som tillader dem at undgå at betale skat af de fleste af deres faktiske overskud, skader det en fair konkurrence i EU, som i sidste ende sker på bekostning af EU-borgere, lyder det fra kommissæren.

Carlsberg-formand Flemming Besenbacher

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen