Berlingske Business
09:20Dansk internetudbyder får smæk af forbrugerombudsmanden

EU går til modangreb på Kinas storstilede plan

made in china
Foto:

Kinesernes storstilede 2025-plan, der skal føre det folkerige land til tops i 10 udvalgte sektorer, møder nu formel og hård modstand fra europæisk erhvervsliv. Man frygter, at et Kina i offensiven kan fremavle protektionisme og medvind til populisterne i Vesten.

Det er vel næppe en tilsnigelse at konstatere, at »Made in China« sjældent er blevet betragtet som et kvalitetsstempel af det produkt, forbrugeroplysningen er klistret på.

Men står det til kineserne selv skal langt mere i fremtiden fremstilles i Kina. Sidste år præsenterede det kinesiske styre efter lang ventetid sin 2025-plan, og her var den centrale ambition, at det folkerige land skulle excellere inden for 10 forskellige produktions- og fabrikationssektorer.

Planen blev naturligt genstand for ivrig interesse for den omkringliggende verden, og nu melder Europas erhvervsliv sig på banen med en kras kritik af planen. Ifølge Financial Times har EUs handelskammer i Beijing tirsdag offentliggjort en 70 sider lang kritik af Kinas 2025-plan, hvor man hæfter sig ved, at Kina i høj grad vil lade nationale selskaber drive udviklingen.

Billede

»Det brede spektrum af politiske instrumenter, der vil blive brugt til at facilitere CM2025s (Kinas 2025-plan, red) udvikling er dybt problematiske,« hedder det i rapporten.

Kritikken skal ifølge Financial Times ses i forlængelse af, at udenlandske selskaber bliver mødt af stadig skrappere - og sommetider ulovlige - krav fra Kina, når selskaberne vil producere eller sælge sine varer i landet. Ifølge handelskammeret rapport er udenlandske elbilsproducenter eksempelvis blevet tvunget til at aflevere tekniske specifikationer om sine biler mod at få adgang til Kina.

»Europæiske selskaber møder et intenst pres for at udveksle advanceret teknologi mod at få adgang til markedet (det kinesiske, red.) på kort sigt,« står der i rapporten.

21BUSPix-US2-svejs-135747.jpg

Timingen for rapportens offentliggørelse skal ses i forlængelse af, at Kinas Kommunistiske Parti i disse dage afvikler sin årlige kongres. Og på kongressens førstedag adresserede man tilsyneladende også kritikken, da styret i en udtalelse stod fast på, at »udenlandske selskaber vil blive behandlet på samme måde som de nationale,« skriver Financial Times.

Hos det europæiske handelskammer anerkender præsident Jörg Wuttke, at kritikken af Kina meget vel kan blive en appelsin i turbanen hos de kræfter i Europa, der advokerer for mere protektionisme.

»Men vi siger ikke dette for at opfordre til mere protektionisme, men med øje for populismens opstigen på tværs af Europa,« siger han til Financial Times.

I rapporten nævnes det også, at f.eks Siemens ved flere lejligheder er blevet tvunget til at udlevere tekniske specifikationer for at opnå forskellige licenser i Kina, hvorefter den tyske industrikoncern senere har kunnet se, at kinesiske selskaber har optaget samme teknologi.

kina

I rapporten fremhæver handelsrapporten videre, at Kinas allerstørste globale succeser - selskaber som Huawai, Tencent og Alibaba - alle er blevet markedsførende som private selskaber, og at Kina af samme grund bør opgive at drive sin vækst med nationale selskaber.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen