Berlingske Business
17:41God weekend

EU: Flyrute i fugleflugt skal afgøre passagererstatning

Ryanair flyver for første gang
Kompensation til passagerer der oplever større flyforsinkelser udregnes ud fra afstand. Scanpix/Fabrice Coffrini/arkiv

Rute med mellemlandinger har ikke betydning for erstatning i forbindelse med flyforsinkelse, siger EU-domstol.

Når erstatningen til passagerer, der har været ude for større flyforsinkelser, skal beregnes, skal det gøres ud fra fugleflugt og ikke den faktiske rute.

Det er også, selv om der har været foretaget mellemlandinger. Det fastslår EU-Domstolen torsdag.

EU

Kompensationen til flypassagerer, hvis fly er ramt af større forsinkelser, bliver beregnet via distancen mellem den lufthavn, flyet letter og lander i.

Det er en tysk domstol, der har bedt EU-Domstolens højeste instans om at tage stilling til spørgsmålet.

pix-Glem Google

Det sker, efter tre kvinder, der rejste fra Rom til Hamburg med en mellemlanding i Bruxelles, ankom med en forsinkelse på næsten fire timer. De anlagde derefter sag for at få en erstatningssum.

EU-Domstolen har tidligere slået fast, at passagerer, der bliver mere end tre timer forsinkede har ret til en kompensation på 250 euro - svarende til 1860 kroner - for flyvninger på højst 1500 kilometer.

På flyvninger, der er længere, er kompensationen 400 euro altså knap 3000 kroner.

24BUENYHED-100331.jpg

I sagen om de tre kvinder bad retten i Tyskland unionens domstol tage stilling til, om mellemlandinger skal medregnes i kompensationen, da de kan have en effekt på afstanden.

Spørgsmålet lød, om erstatningen skulle beregnes på baggrund af distancen mellem Rom og Hamburg eller den faktiske distance fra Rom til Bruxelles og derefter videre til Hamburg.

Sidstnævnte ville falde ind i kategorien med en større erstatning. Men det er ikke berettiget, fastslår EU-Domstolen.

EU-Domstol: OK at fyre muslim for at bære hovedtørklæde

Erstatningen skal afspejle de gener, de rejsende måtte have ved ikke at kunne reorganisere deres transport og undgå at spilde deres tid, fremgår det af torsdagens dom.

Forklaringen lyder, at selve flyvningens karakter i forhold til mellemlandinger ikke har indvirkning på de gener, som de rejsende oplever.

pix-Søren Pape

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen