Berlingske Business

Endnu en amerikansk gigant er i Vestagers søgelys

pix-margrethe vestager
EUs konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, vil nu iværksætte en undersøgelse af, hvordan Amazon omgår EUs konkurrenceregler. Foto:

EUs danske konkurrencekommissær Margrethe Vestager indleder undersøgelser af endnu en amerikansk internetgigant. Denne gang er det Amazon, der står for skud.

Netbutikken Amazon kan nu se frem til at komme under EUs lup. Konkurrencekommissæren, Margrethe Vestager, vil åbne en formel undersøgelse af Amazons distribution af elektroniske bøger for brud på EUs konkurrenceregler.

GOOGLE/EU

Kommissæren vil blandt andet have undersøgt de klausuler, som Amazon har med udgiverne.

Klausulerne betyder nemlig, at udgivere er tvunget til at informere Amazon, hvis de bliver tilbudt mere favorable eller alternative vilkår, så de dermed kan tilbyde lige så gode vilkår.

Margrethe Vestager,  EUs konkurrencekommisær

»Det er mit job at sørge for, at Amazons aftaler med udgiverne ikke er en ulempe for forbrugerne, hvis de forhindrer andre udgivere i at udvikle nye løsninger, der kan være konkurrencedygtige med Amazon,« siger Vestager i en pressemeddelelse og fortsætter:

»Vores undersøgelse vil vise, om de overvejelser holder stik.«

pix-vestager

De seneste måneder har EU-kommissionen indledt en række undersøgelser af, hvordan blandt andet også Google opererer på det europæiske marked.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen