Berlingske Business

En kvinde skal pryde amerikansk 10-dollar seddel

GERMANY USA DEBT CEILING ILLUSTRATION
ARKIVFOTO. A new series ten dollar bill lies on an USA flag in Dresden, Germany, 16 October 2013. EPA/ARNO BURGI Foto:

USA: For første gang i over hundrede år vil der fra 2020 være en kvindes ansigt på en amerikansk pengeseddel.

Det meddeler USAs finansminister, Jack Lew, ifølge Washington Post.

Finansministeriet afslører, at den amerikanske 10-dollar seddels nuværende billede af Alexander Hamilton, en af USAs grundlæggere, vil blive skiftet ud med en kvinde, og det skal være op til amerikanerne ved en afstemning at bestemme, hvem der skal pryde pengesedlen.

Den nye 10-dollarseddel vil blive afsløret i 2020, hvor 100-året for kvinders stemmeret i USA markeres.

»De amerikanske pengesedler er et symbol på, hvem vi er, og hvad vi står for som nation,« lød det fra finansminister Jack Lew, som har autoritet til at beslutte, hvem der skal være afbildet på landets pengesedler.

For over 100 år siden var Martha Washington og Pocahontas afbildet på amerikanske pengesedler, oplyser det amerikanske finansministerium.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen