Berlingske Business

En bekymring mindre fra Kina

CHINA-ECONOMY
Der var lidt bedre tider for den kinesiske økonomi i slutningen af 2012. Foto:

Gode væksttal fra Kina i slutningen af sidste år er en bekymring mindre for den internationale økonomi, og endnu et tegn på et stemningsskifte, fremhæver Handelsbanken.

En bekymring mindre og et stemningsskift mod det bedre. De nye kinesiske væksttal kan være med til at trække den internationale økonomi i den rigtige retning.

Men spørgsmålet er, hvor længe det holder.

Sådan lyder kommentaren fra Handelsbanken efter at der netop er blevet offentliggjort tal for den kinesiske økonomi.

Tallene viste, at væksten i Kina blev på 7,8 pct. sidste år. Det er den laveste vækst siden 1999, men afslutningen på året var fin. I fjerde kvartal steg væksten til 7,9 pct. målt i forhold til samme tid året før.

Væksten er først og fremmest skubbet i gang af den kinesiske regering, som har travlt med at lave nye investeringer i veje, broen og anden infrastruktur.

”Det afgørende er, at der er tale om et stemningsskifte globalt. Det er endnu et tegn på, at vi kan komme ud af krisen. Kina har været en af de bekymringer, der har været,” siger seniorøkonom i Handelsbanken Thomas Haugaard.

”Den direkte realøkonomiske effekt, vil nok være begrænset, men effekten af et skift i stemningen skal ikke undervurderes. Hvis ikke det var lykkedes for Kina at få vendt udviklingen rundt, ville det have givet problemer,” siger Thomas Haugaard.

Han fremhæver, at væksten er drevet af offentlige investeringer, og derfor vil de danske eksportvirksomheder ikke direkte få så meget glade af den øgede vækst.

Samtidig understreger Thomas Haugaard i lighed med de øvrige eksperter, at det er et stort spørgsmål, hvad der sker i den kinesiske økonomi i andet halvår. Til den tid vil effekterne regeringens stimulanser langsomt ebbe ud.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen