Berlingske Business
09:45Analysehus: Derfor vil efterspørgslen på olie falde

Spekulation på vigtigt metal sætter elbilproducenter under hårdt pres

Batterifabrikanter mangler kobolt
Emirati men check a vehicle manufactured by Electric carmaker Tesla during a ceremony in Dubai, on February 13, 2017. Tesla announced the opening of a new Gulf headquarters in Dubai, aiming to conquer an oil-rich region better known for gas guzzlers than environmentally friendly motoring. / AFP PHOTO / KARIM SAHIB Foto:

Store investeringsfirmaer har oplagret flere tusind ton kobolt. De vil presse blandt andet Tesla, der har brug for grundstoffet til bilens batterier.

En milliardær, 12 investeringsfirmaer og Elon Musks Tesla Motors. Hvad har de tilfælles?

Kobolt. Metallet, der blandt andet er essentielt til at fremstille batterier som elektriske biler bruger.

De tolv investeringsfirmaer, der inkluderer Schweiz-baserede Pala Investments og China's Shanghai Chaos, har opkøbt og oplagret omtrent 6.000 tons Cobolt, hvilket svarer til 280 millioner kroner.

06BUSbagside-mandag--Musk-T.jpg


Historien stammer fra Financial Times, der også fortæller, hvordan den mængde kobolt, investeringsfirmaerne lige nu har oplagret, er lig med 17 procent af hele sidste års produktion af metallet.

Prisen på det vigtige stof, der nærmest udelukkende kan udvindes i Den Demokratiske Republik Congo, er steget med mere end 50 procent siden november og ligger nu på en standardpris på 42 dollar per kilo.

MUSK

Ivan Glasenberg - tidligere omtalte milliardær - er CEO for firmaet Glencore. Det firma sidder på omtrent en tredjedel af verdens koboltproduktion.

»Der kommer til at være en større efterspørgsel efter kobolt,« siger han til Financial Times.

Tesla har ikke villet medvirke i artiklen og ligeledes har også investeringsfirmaerne takket nej. Til gengæld udtaler Edward Spencer, der er analytiker hos markedsanalysefirmaet CRU, sig gerne.

TESLA-SAFETY/


»Batterifabrikanterne har bygget deres lagre op, fordi de er bekymrede for fremtidige prisstigninger, og samtidig har investorer spekuleret og købt ind hos fonde,« siger han til Financial Times om den øgede spekulation og oplagring.

27BUSNyt-fra-USA-124631.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen