Berlingske Business

Egypten tæt på milliardlån fra IMF

pix-egypten
Egypten har i mere end et år været præget af uroligheder. Nu er præsident Mohamed Mursi  ved magten, hvilket denne demonstrant bifalder. Foto:

Den Internationale Valutafond (IMF) og Egypten er kommet et skridt nærmere hinanden i forhandlingerne om et lån på 4,8 milliarder dollar til landets kriseramte økonomi.

EGYPTEN: Højtstående embedsmænd fra Den Internationale Valutafond (IMF) bekræfter mandag ifølge Reuters, at Egypten nærmer sig en aftale om et lån på 4,8 milliarder dollar (27,46 milliarder kroner). Den positive melding kommer efter valutafondens drøftelser med den egyptiske regering om landets økonomiske strategi under et besøg i Kairo.

Egypten har bedt om lånet for at sikre landets budget og undgå en valutakrise efter den seneste tids politiske uro 

- Jeg har haft produktive drøftelser med præsident Mohamed Mursi og premierminister Hisham Kandil om økonomien og de finansielle udfordringer landet står over for, siger Masood Ahmed, der er IMFs chef for Mellemøsten og Centralasien.

Egypten bad om et lån fra IMF i november sidste år, men udskød den formelle afslutning af aftalen i sidste måned på grund af politiske protester.

Analytikere ser IMF-lånet som afgørende for Egyptens islamistiske regerings troværdighed over for finansmarkederne. Det egyptiske pund ramte en rekordlav kurs over for den amerikanske dollar mandag, i takt med at den politiske uro tærer på landets valutareserver.

BNB

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen