Berlingske Business

ECB: Recessionen slutter i år

pix-ecb
Foto:

2013 bliver året, hvor den europæiske økonomi slipper ud af recessionen, lyder det fra Den Europæiske Centralbank.

Den europæiske centralbank, ECB, forventer, at eurozonens økonomi langsomt forbedrer sig i år og trækker sig ud af recession. Det skriver ECB i sin månedsrapport.

- Vores lempelige pengepolitik, sammen med en markant forbedring tillid og mindsket fragmentering på finansmarkederne, bør arbejde sig ind i økonomien, og den globale efterspørgsel bør styrkes, skriver ECB i sin rapport.

ECB vurderer, at det nu er op til medlemslandende at gennemføre strukturelle reformer, da man nu har skabt ro på finansmarkederne og fortsat holder sine renter lave.

- Yderligere strukturelle reformer bør implementeres hurtigt for at gøre eurozonen mere fleksibel, dynamisk og konkurrencedygtig, skriver ECB.

Træerne vokser da heller ikke ind i himlen på trods af troen på, at økonomien i eurozonen vil forbedre sig senere i år.

- Risiciene for eurozonen er fortsat til den negative side. Risiciene er hovedsageligt relateret til langsom implementering af strukturelle reformer, geopolitiske problemer og ubalancer i store, industrialiserede lande. Disse faktorer kan potentielt dæmpe økonomien længere, end nuværende estimeret og yderligere udskyde genrejsningen af private investeringer, beskæftigelsen og forbruget, skriver ECB.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen