Berlingske Business

ECB-medlem ser helst skræmmevåben ubrugt

EU flag
Foto:

Det ville være bedst, hvis Den Europæiske Centralbanks program for opkøb af statsobligationer, også kendt som OMT-programmet, ikke bliver udløst.

Det mener Belgiens centralbankchef Luc Coene, der også sidder i ECB's bestyrelse.

- Den ideelle situation ville være, hvis OMT aldrig blev brugt. Det er som et skræmmevåben. Hvis du bruger det, giver det bare nye spørgsmål og problemer, siger Luc Coene ifølge Bloomberg News i forbindelse med World Economic Forum i Davos.

Ingen lande har endnu gjort brug af OMT-programmet, som blev lanceret i juli 2012, da der vil følge en række skræppe krav til budgetstramninger med i købet.

Luc Coene håber nu, at landene selv kan løse sine underliggende, strukturelle udfordringer og skabe vækst i 2013.

- Der er grænser for, hvad en centralbank kan gøre. Regeringerne kan lave de justeringer, der får økonomien til at vokse igen. Det kommer vi til at høre igen og igen i år. Næste skridt kommer ikke fra ECB, siger Luc Coene til Bloomberg News.

Herman van Rompuy, præsident for EU-Rådet, udtalte desuden i weekenden, at euroen ikke længere er truet på eksistensen. Ifølge ham blev 2012 vendpunktet, og euroområdet er nu i fremgang. Der vil dog gå noget tid, før det kan ses på arbejdsløsheden, siger han til Bloomberg News.


Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen