Berlingske Business

ECB-medlem: Det er tid til at normalisere pengepolitikken

ECB-POLICY/
Den Europæiske Centralbanks hovedkvarter i Frankfurt. REUTERS/Ralph Orlowski/File Photo

Den Europæiske Centralbank, ECB, bør starte på at normalisere pengepolitikken. Det er vurderingen fra det østrigske medlem af ECB's Styrelsesråd og chef for den østrigske centralbank, Ewald Nowotny.

Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

- Jeg tror, at det nu er tid til gradvist at normalisere pengepolitikken, siger Ewald Nowotny i en tale i London ifølge Reuters.

Brian Mikkelsen og Jeppe Rindom

Han vurderer, at eurozonens økonomi i dag står midt i et stærkt og bredt cyklisk opsving.

ECB har siden slutningen af 2014 købt statsobligationer og har dermed været med til at stimulere den europæiske økonomi.

Ordene fra Nowotny var også, at der er risiko for at være for aggressive med processen eller at starte den for sent.

10BUSPix1-Klaus-Hansen-0935.jpg

- Normaliseringen kræver en delikat afbalancering af foranstaltninger samt omhyggelig sekventering, siger han, og tilføjer, at skalaen af pengepolitiske bestemmelser i de seneste år gør processen af stramninger mere kompleks end normalt.

I talen fremgår det, at ECB ikke har et valutakursmål, og at Ewald Nowotny ikke ønsker, at ECB skal ændre sit mål om at holde inflationen på lige under 2 pct.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen