Berlingske Business

Donalds Trumps præsidentdrøm går hårdt ud over forretningen

06BUSTRUMP-UNIVISION.jpg
Donald Trumps uheldige bemærkninger om sydamerikanske indvandrere har foreløbig kostet ham blandt andet kontrakten med det amerikanske TV-selskab NBC News om Miss Universe-konkurrencen.

Donald Trumps ambitioner om at indtage det Hvide Hus og hans kontante holdninger til sydamerikanske indvandrere, begynder nu at skade den kontroversielle erhvervsmands mange forretninger, skriver Berlingskes korrespondent i USA, Kristian Mouritzen.

I sidste uge skrev jeg, at det kunne gå ud over den amerikanske milliardær, Donald Trumps forretninger, at han havde været så direkte i sit syn på mexicanere og andre sydamerikanske indvandrere (lovlige og ulovlige). Og det kommer til at holde stik.

For i et politisk korrekt USA nytter det ikke noget, at man selv i en valgkamp glemmer at tage alle mulige forbehold, når man kalder folk for »voldtægsforbrydere«, »narkosmuglere« og »tyveknægte«. Det kommer man til at betale for. Og det har Donald Trump, der opstiller som Det Republikanske Partis præsidentkandidat, lært på den hårde måde.

29BUStrump.jpg

Først mistede han sin lukrative kontrakt med det amerikanske TV-selskab NBC News om Miss Universe-konkurrencen. Så kom det amerikanske stormagasin Macys med besked om, at de standser for salg af alle hans produkter. Derefter kom en af hans store partnere i Mexico på banen. Og nu har han skabt så stor uro i sit eget parti, at de overvejer, hvad de skal stille op med manden, som ikke alene er ved at begå økonomisk selvmord, men også er ved at trække det hæderkronede parti ned i hængedyndet. For de har kæmpet om at få latino-vælgerne til at stemme på det gamle, hvide parti, som repub­likanerne stadig bliver opfattet som. Nu er alle disse bestræbelser lagt død. Foreløbig. Latinoerne vil formentlig give deres stemme til demokraterne og til Hilary Clinton, som står utrolig stærkt i denne meget indledende valgkamp.

Men hvad er der gået galt for den succesrige forretningsmand, der ikke alene har tjent sin formue som byggematador, men også har en lang række andre forretninger, som det går godt med – indtil nu?

12BBMHill.jpg

Jo, siger folk. Han er faldet i den klassiske fælde med at tro, at succes i forreningsverdenen kan overføres til politik. Der er en verden til forskel. Og så dog. For den bramfrie Trump kan også nogle andre ting. Han siger ligeud alt det, som amerikanerne ikke tør sige, hvilket giver ham en vis medvind i meningsmålingerne. Faktisk er han nummer to blandt republikanerne i visse delstater. Det giver ham en helt enestående mulighed for at fortsætte en valgkamp, fordi det kun er de første ti på listen, der blive inviteret ind i varmen hos de landsdækkende medier.

Men lad os lige tage det forretningsmæssige først. Trump er, foruden at være en succesrig forretningsmand, også et brand. Et stort et af slagsen. Og som mange brandeksperter er enige om, er han i gang med at ødelægge sig selv med sine nedsættende bemærkninger ikke alene om indvandrere, men også om sine politiske modstandere, som han uden tøven kalder for »idioter«. Det bryder store amerikanske foretagender sig ikke om at blive identificeret med. Tværtimod.

27BUShillary.jpg

Og hvis man ud over at optræde meget lidt respektfuldt over for folk og verden i almindelighed og kombinerer det med en »dum optræden«, så har man opskriften på en forretningsmæssig nedtur, der vil noget. Men det behøver i første omgang ikke at være dårligt.

Henry Schafer, der er vicepræsident i virksomheden Q Score Company, som måler personligheders brands, siger, at Trumps score altid har været lav, fordi han har skabt sig et brand ved at være provokerende. Kvinderne i reality-showet »Keeping Up with the Kardashians« har også en lav score. Men en af dem, Kim Kardashian, har en formue på over 50 mio. dollar, så det er ikke altid dårligt at have en lav score på det område.

Problemet er imidlertid, at Trump i højere og højere grad er blevet et problem for sine forretningsforbindelser, som satser hårdt på det sydamerikanske marked og andre lande, der er på vej op økonomisk. Så hans hidtidige strategi er problematisk, især når han som nu dagligt er i medierne på grund af sit præsidentkandidatur.

Det er denne kombination af foretningsmand og politiker, der ofte bliver problemet, fordi ens synspunkter bliver sat ind i nye sammenhænge, der gør det hele betydeligt mere kompliceret.

Et problem for forretningsforbindelserne

Trump er fortsat ligeglad udadtil. Han forsøger ganske vist at forklare, at han er blevet misforstået, og at det kun er de ulovlige indvandrere, der begår de kriminelle handlinger, han har hentydet til. Men hver eneste gang, han forklarer sig, bliver hans oprindelige udtalelser gentaget i bedste sende­tid, hvilket giver store problemer for hans forretninger og ikke mindst hans mange forretningsforbindelser rundt om i verden.

Og så til det politiske. Han har hentet en masse støtte fra folk, og hans målinger er ikke dårlige. Hvis det havde været i Europa, havde man måske set fødslen af et nyt parti – et protestparti, sådan som Fremskridtspartiet i sin tid var det i Danmark.

Det vil næpppe ske i USA, og blandt republikanerne spørger man sig selv, hvordan man kan slippe af med ham på en pæn måde tids nok til, at de stadig kan have et håb om at få latino-vælgerne tilbage. Det er det gode spørgmsmål, for indtil nu har Trump ikke vist evnen til at træffe en rationel beslutning lige på det område.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen