Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Dobbelt milliardær på reality-TV

NETHERLANDS-BRITAIN-MEDIA-TELEVISION-TALPA-ITV-ACQUISITION-DEMOL
Foto:

Hollænderen John de Mol – mest kendt som ophavsmand til »Big Brother« og »The Voice« – er ikke færdig med at tjene penge på TV-koncepter. For anden gang har han solgt et produktionsselskab for et milliardbeløb.

»Kongen af trash-TV«.

Kritikernes dom kan være hård, men John de Mol er ligeglad. Seertallene lyver ikke, plejer han at sige. Eller som han forleden udtalte til franske Le Monde:

»TV er det mest demokratiske, der findes. Kan du ikke lide noget, zapper du bare væk.«

I årtier har hollænderen været leveringsdygtig i TV-koncepter på specielt reality-serier – en genre, som han om nogen har været med til at skabe. Og mens han selv har det bedst med at holde sig helt ude af offentlighedens søgelys, har det på TV-fronten været svært at undgå serier som Big Brother, Deal/No Deal, The Voice og Voice Kids og senest Utopia, der er hans nyeste skud på stammen. Alle serier, der er solgt til alverdens lande fra USA til Mongoliet. I Danmark har vi også set serier som Dating i Mørke og Stjerner på Vippen.

hh

Det andet salg for milliarder

Når John de Mol nu alligevel er havnet i rampelyset igen, skyldes det, at han har begået lidt af en genganger ved at sælge selskabet bag The Voice, Talpa Media, til det britiske TV-selskab ITV. Prisen på op mod 1,1 milliard euro er ganske pæn, men blegner dog lidt i forhold til de godt 5,5 milliarder euro, som han tilbage i 2000 fik for at sælge selskabet bag Big Brother, Endemol. Dengang var spanske Telefónica aftageren.

Lige som dengang har John de Mol også med denne handel skrevet kontrakt på, at han bliver som kreativ direktør i en årrække – den endelige salgssum afhænger af, hvor længe. Selv om han i denne måned fylder 60 år, er han ikke færdig med TV eller med at arbejde. Tværtimod blev salget offentliggjort med en melding om, at nu begynder et nyt »livsafsnit«, hvor han kan fokusere på det, som, han synes, er sjovest – selve arbejdet med at udvikle nye ideer til TV-koncepter og følge dem til dørs.

Indlagt med udmattelse

John de Mol er ganske enkelt bidt af TV og har stadig ikke fået nok. Det gør ham også til arbejdsnarkoman og efter sigende en hård chef, der er beskrevet som kontrolfreak med blik for selv den mindste detalje. Indtil for nylig var det velkendt, at han gerne havde arbejdsdage på 15 timer.

Men om det er fortsat, siden han sidste år måtte lade sig indlægge med udmattelse, er uvist. Efter sigende var det den oplevelse, der fik ham til at beslutte at slippe tøjlerne i Talpa Media som hovedejer.

Imens kommenterer analytikere, at Talpa Media med sit stærke fokus på ét hovedprodukt, The Voice, kan ende i samme farezone som Big Brother-producenten Endemol, der efter salget til Telefónica måtte igennem en gældssanering.

Har John de Mol igen vist evne til at sælge på det rette tidspunkt? Eller vil han for den sags skyld atter blive fristet til at købe sig ind igen – og igen-igen sælge ud – som det også har været tilfældet med Endemol?

Ud over TV nærer John de Mol også en særlig forkærlighed for radio, og han har fortsat ejerinteresser i både TV- og radiostationer. I Danmark har han tidligere ejet Radio 100 FM og P6.

Radio var faktisk hans første kærlighed: Han begyndte sin karriere som 15-årig stik-irenddreng på piratstationen Radio North Sea International, der blev drevet af hans far. Her endte han som DJ, før stationen blev lukket i 1974, hvorefter han gik TV-vejen.

Fejltagelser og hårdt arbejde

Det er måske kendetegnede for John de Mol, at han i sin videre løbebane inden for både TV og radio ikke har været bange for at flirte med fejltagelser – både når det gælder truende konkurser og nedlukning af radio- og TV-stationer, som ikke er blevet de håbede succeser.

De Mol betegner det netop som essentielt for kreativitet, at man ikke er bange for at fejle. Det er også den besked, han giver til det team af medarbejdere, som han hver mandag aften brainstormer med over pizza, vin og en hel masse kaffe.

»Det, jeg forsøger at lære mine folk her, er: Sig alt, hvad du tænker, højt og vær ikke bange for at sige noget dumt, for med kreativitet kan du ikke sige dumme ting. Vær åben for alt. Prøv at være original. Jeg mener, at kreativitet ... er 80 procent perspiration og 20 procent inspiration. Det er hårdt arbejde. Det er en systematisk måde at se på en idé og arbejde videre med den, men også at beslutte efter fire måneders arbejde, at den ikke er god nok og kassere den.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen