Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

DI: Greenpeace skyder for hurtigt på handelsaftale

GP
Greenpeace-kritik af frihandelsaftale mellem EU og USA rammer ved siden af, mener Dansk Industri, der sætter sin lid til de garantier, som EU's handelskommissær, Cecilia Malmström, har givet i forbindelse med forhandlingerne. Foto:

Greenpeace-kritik af frihandelsaftale mellem EU og USA rammer ved siden af, mener Dansk Industri.

Miljøorganisationen Greenpeace går galt i byen, når de kritiserer forhandlingerne om den nye frihandelsaftale TTIP, mener interesseorganisationen Dansk Industri (DI).

Frihandelsaften mellem EU og USA har været i støbeskeen siden 2013 og skal gøre det lettere for virksomheder at handle på tværs af Atlanterhavet ved blandt andet at ændre toldsatser og lave fælles varestandarder.

Mandag fremlagde Greenpeace så 248 lækkede dokumenter fra forhandlingerne og udtrykte samtidig bekymring for, at aftalen vil betyde en svækkelse af miljøbeskyttelsen i EU.

Men ifølge Peter Bay Kirkegaard, der er seniorchefkonsulent i DI, er Greenpeace alt for hurtigt ude med sin kritik.

GERMANY-US-INDUSTRY-GOVERNMENT-DIPLOMACY-POLITICS

»Greenpeace er meget hurtige på aftrækkeren. De skyder på noget, der ikke er helt færdigt. Man skal gøre sig klart, at det her er en forhandlingstekst. Der er masser af ting i teksten, parterne ikke er enige om endnu,« siger Kirkegaard.

Greenpeace forudser, at handelsaftalen vil betyde, at EU vil være nødt til at bøje sig ind mod de amerikanske regler for at kunne opnå en aftale. Men Peter Bay Kirkegaard frygter ikke, at frihandelsaftalen i sidste ende vil svække miljølovgivningen i EU.

»Alle de her mellemregninger kan vi ikke bruge til ret meget. Det er jo forhandlingstekster. Det afspejler en proces og et forløb, og det er jo på ingen måde der, man ender til sidst.«

GERMANY FTA TTIP CETA PROTEST

»Nogle af de sjove vinkler, som Greenpeace har lavet på det her, er mest et udtryk for, at USA har ét synspunkt, og EU har et andet. De synspunkter fremgår så af teksten, men det er jo ikke ensbetydende med, at det er det, man ender ud med,« siger han.

Han sætter sin lid til de garantier, som EU's handelskommissær, Cecilia Malmström, har givet i forbindelse med forhandlingerne.

»Man skal jo hæfte sig ved det, EU-kommissæren har sagt.«

»Hun siger, at aftalen ikke kommer til at sænke standarderne for miljøbeskyttelse, forbrugerbeskyttelse eller fødevaresikkerhed. Det udsagn skal man holde den endelige aftale op mod,« siger han.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen