Berlingske Business

DF: Grækerne bedst tjent med farvel til euroen

Søren Espersen er ny formand for Udenrigspolitisk Nævn Folkem
ARKIVFOTO. Grækenland ville ifølge Søren Espersen have større chance for at komme økonomisk til hægterne uden for euroen frem for at blive i et selskab, hvor de ikke hører til. Foto:

Grækenland ville ifølge Søren Espersen have større chance for at komme økonomisk til hægterne uden for euroen frem for at blive i et selskab, hvor de ikke hører til.

Der er ingen grund til at flå proppen af ouzo-flasken i jubel over mandagens aftale mellem Grækenland og landets kreditorer.

Det bedste for grækerne ville nemlig være at forlade eurozonen, mener Søren Espersen (DF), Dansk Folkepartis udenrigsordfører og formand for Folketingets Udenrigspolitiske Nævn.

pix-Bitcoin

»Jeg er ikke i tvivl om, at de ville være langt bedre stillet, hvis de forlod euroen. Så ville de få en valuta, der passer til landets økonomi og formåen. Det er en skam for Grækenland, at det ikke er sket,« siger han.

Søren Espersen mener, at grækerne for alvor ville kunne få gang i eksporten og trække turister til landet, hvis landet fik sin egen valuta.

For at Grækenland kan blive i euroen skal de græske politikere senest onsdag vedtage vidtrækkende reformer af blandt andet skatte- og pensionssystemet. DF-politikeren har dog kun en lille forhåbning til, at lovene vil blive til virkelighed.

Grækenland

»Jeg er ikke i tvivl om, at lovene nok skal blive vedtaget. Det er jeg slet ikke i tvivl om. Det er implementeringen, det kniber med. Man har i Grækenland et skattevæsen, der er så forældet og gammeldags, at man reelt ikke har mulighed for at kontrollere, hvem der betaler skat. Sådan et nyt skattesystem kan man ikke bare bygge op på en uge,« siger Søren Espersen og tilføjer, at han håber det bedste:

»Jeg håber, det går godt for Grækenland og eurozonen, men jeg tvivler altså på, at vi ikke om et par år sidder i samme suppedas igen.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen