Berlingske Business

Devaluering preller af på danske virksomheder

Kinas devaluering kan blive en velsignelse CHINA-MARKETS/YUAN
Den samlede eksport af fødevarer og landbrugsprodukter til Kina var sidste år på 12,5 milliarder kroner og alene i de første fem måneder af i år er den oppe på 8,7 milliarder kroner, oplyser Landbrug og Fødevarer. Foto:

Dansk eksport til Kina er steget pænt de senere år, og udviklingen bliver næppe ødelagt af de mindre devalueringer, som Kina har gennemført de senere dage, siger flere danske virksomheder.

Danske virksomheder har fået styrket deres konkurrenceevne markant på det kinesiske marked over det seneste år. Euroen og dermed den danske krone er således faldet med hele 20 procent over for den kinesiske yuan, hvilket gør danske varer betydeligt billigere på det kinesiske marked. Det spiller derfor kun en mindre rolle for danske virksomheder, at den kinesiske yuan de seneste dage er blevet nedskrevet med først 1,9 procent og siden 1,6 procent.

»Den seneste devaluering i Kina er et skridt i den gale retning, men er inden for det, vi normalt ser af udsving på valutamarkedet. Det sidste år er den kinesiske valuta tilmed steget, endda ganske betydeligt, så vi er blevet mere konkurrencedygtige inden for flere områder end før,« siger pressechef Jens Hansen fra Danish Crown.

Han tilføjer, at Kinas egen produktion af svin også er faldet, hvilket er en medvirkende årsag til, at Danish Crown i dag sælger mere og flere forskellige slags kødprodukter til Kina end før.

Hos Arla Foods siger pressechef Theis Brøgger på tilsvarende vis, at den kinesiske devaluering næppe får den store betydning for dem.

»Vi afregner vores eksport i euro, så en kinesisk devaluering gør vores varer lidt dyrere. Men vi sælger især højt forædlede kvalitetsvarer, så som mælkepulver og UHT-mælk, som ikke er specielt prisfølsomme. Så vi venter ikke, at det seneste fald i kursen på den kinesiske valuta får nogen stor betydning for salget,« siger Theis Brøgger.

Kina storkøber danske fødevarer

Den samlede eksport af fødevarer og landbrugsprodukter til Kina var sidste år på 12,5 milliarder kroner og alene i de første fem måneder af i år er den oppe på 8,7 milliarder kroner, oplyser Landbrug og Fødevarer.

CHINA CURRENCY YUAN DEVALUED

»Eksporten til Kina har længe ligget lunt i svinget på grund af den svage euro. Så vi venter, at 2015 bliver et godt år for eksport af danske fødevarer til Kina, også selv om den kinesiske valuta nu er faldet lidt i kurs,« siger cheføkonom Thomas Søby fra Landbrug og Fødevarer.

Han tilføjer, at Kina ikke er selvforsynende med fødevarer og er nødt til at importere store mængder af mad og drikke. Samtidig sælges de fleste danske landbrugsvarer til den hastigt voksende middelklasse, hvor en prisændring på nogle få procent næppe vil gøre nogen større forskel.

Finansdirektør Annette Sylvest Nielsen fra LEO Pharma, siger, at deres aktiviteter i Kina er en langsigtet investering. LEO Pharma oplyser ikke salg til enkelte lande, men solgte for knap 400 millioner kroner i hele Asien sidste år, hvilket udgør fem procent af omsætningen.

MARKETS-STOCKS/EUROPE

»Naturligvis følger vi situationen i Kina nøje. Men vi har ingen umiddelbare planer om at ændre på vores aktiviteter i landet. Vores fokus er fortsat at hjælpe kinesiske patienter med hudlidelser,« siger Annette Sylvest Nielsen.

Netop fordi den kinesiske yuan har fuldt den amerikanske dollar opad over det sidste år, så har stribevis af danske virksomheder fået en stor fordel, hvilket har været med til at øge den danske eksport til Kina, vurderer cheføkonom Jacob Graven fra Sydbank.

»Så det, der sker nu, er ikke noget, som burde få danske virksomheder til at falde af hesten i Kina,« siger Jacob Graven.

Fare på færde

Han tilføjer dog, at udviklingen især er et problem for USA, og hvis det fører til handelshindringer, eller en lavine af konkurrerende devalueringer i andre lande, er det noget som risikerer at skade verdensøkonomien og dermed også Danmark.

CHINA-ECONOMY-STOCKS

»Det er en risiko, men den er ikke overhængende,« siger Jacob Graven.

Tyske bilproducenter som BMW, VW og Daimler fik sammen med Richemont, LVMH, Swatch og flere andre producenter af luksusvarer en hård medfart på aktiemarkedet i Europa i kølvandet på de kinesiske devalueringer. Årsagen er, at mange frygter et lavere salg.

»Men for forbrugerne herhjemme kan den kinesiske devaluering blive en fordel. Det vil give os billigere elektronik og lavere priser på andre varer, der importeres fra Kina. En del danske virksomheder får også en masse halvfabrikata fra Kina,« siger Allan Sørensen, der er senior chefkonsulent hos DI.

JAPAN STOCK MARKET

Devalueringen betyder også, at der pumpes lavinflation ud i verdensøkonomien, hvilket kan være med til at holde renterne nede og måske udskyde det rentehop, som mange venter i USA inden for nogle måneder.

Store i Kina

Novo Nordisk har en gigantisk forretning i Kina, som i første halvår rundede fem milliarder kroner. Men de ønsker ikke at svare på, hvilken betydning de sidste dages valutadrama har for dem.

Vestas, som har været i Kina siden 1986, ønsker heller ikke at sige noget om udviklingen. Men Vestas arbejder på at øge sine markedsandele i Kina. Også Haldor Topsøe og Lego afviser at kommentere udviklingen og henviser til deres kommende regnskaber.

JAPAN-STOCKS

Det rådgivende ingeniørfirma Cowi har på grund af manglende indtjening for nylig skåret sin bemanding i Kina ned til en fjerdedel og ønsker af den grund ikke at udtale sig. Det rådgivende ingeniørfirma har været til stede i Kina i ti år, og Cowi China har været involveret i en lang række projekter.

TV: Forstå valutakrigen på fem minutter

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen