Berlingske Business

Devaluering har fået trold ud af æske

CHINA-ECONOMY-STOCKS
På aktiemarkederne viser uroen sig igen onsdag ved et kursfald i Stoxx Europa 600-indekset på 2,5 pct. oven i faldet på 1,6 pct. tirsdag. Det danske C20 Cap-indeks falder med 1,9 pct. efter et minus på 0,4 pct. tirsdag. Foto:

Trolden er sprunget op af æsken, og aktiemarkederne har nu omsider fået øje på den tiltagende økonomiske krise i Kina efter at landets centralbank overraskende har taget devalueringsinstrumentet i brug for at give økonomien kunstigt åndedræt.

Selv om det de facto ikke har særligt store konsekvenser for danske og europæiske virksomheder, at den kinesiske centralbank har devalueret referencekursen på landets valuta, renminbi, med 1,9 pct. tirsdag og 1,6 pct. onsdag, så giver det bange anelser om den kinesiske økonomis forfatning og risikoen for en ødelæggende valutakrig.

JAPAN STOCK MARKET

På aktiemarkederne viser uroen sig igen onsdag ved et kursfald i Stoxx Europa 600-indekset på 2,5 pct. oven i faldet på 1,6 pct. tirsdag. Det danske C20 Cap-indeks falder med 1,9 pct. efter et minus på 0,4 pct. tirsdag.

- I sig selv er devalueringen ikke så vigtig, men det handler om signalet. Markedet ved ikke om de 3,5 pct. bliver til 10 pct. eller 15 pct., og så længe, at markedet ikke ser, at den kinesiske valuta stabiliseres, så vil det som udgangspunkt frygte det værste. Så vi er nødt til at se en form for stabilisering, siger porteføljeforvalter i Industriens Pension Morten Kongshaug til Ritzau Finans.

Han peger på, at devalueringen har spredt sig som ringe i vandet. Eksempelvis er råvarepriserne faldet, og flere af de øvrige asiatiske valutaer og også australske og new zealandske dollar er svækket.

JAPAN-STOCKS

- Det spreder sig lige i øjeblikket meget hastigt, primært fordi investorerne ikke har set det komme. Får vi stabiliteten tilbage i den kinesiske valuta, så renminbi ikke bliver ved med at blive svækket de her 2-3,5 pct. om dagen, så stopper nedturen også igen. Men lige nu tilpasser markedet sig noget information, det ikke så før. Det tilpasser sig, at kineserne ikke bare kan være verdensøkonomiens stærke dreng. Nu er landet nødt til selv at få hjælp ved at æde lidt af vores vækst, siger Morten Kongshaug.

Han vurderer baseret på transportdata og bilsalget, at den økonomiske vækst i Kina ligger på godt 6 pct., eller en bid under myndighedernes målsætning om 7 pct. vækst. Under alle omstændigheder har devalueringen gjort det lysende klart for alle, at den kinesiske økonomi næppe lever op til myndighedernes målsætning, og det rammer alle de råvaretunge og industritunge aktier samt bilaktier og forbrugsaktier, som har haft gavn af Kina som vækstmarked og også af den øgede konkurrencekraft som følge af svækkelsen af euro over for renminbi.

Kinesisk valuta-chok rammer danske eksportvirksomheder:

 

Nogen længerevarende nedtur på aktiemarkederne tror Morten Kongshaug dog ikke på her og nu.

- Jeg vil tro, at der skal mere til. Fortsætter det her, kan man eksempelvis skyde en hvid pil efter rentestigninger i USA. Så vil det komme i spil, og vi har også nogle stabiliserende effekter i form af, at markedsrenterne falder ret voldsomt. Dertil kommer de forbrugseffekter, vi ser af de lave råvarepriser. Så jeg tror ikke, at vi skal være så bekymrede, vurderer Morten Kongshaug.

Han vil på den korte bane holde øje med, at den kinesiske valuta og råvarepriserne stabiliserer sig. På den længere bane skal den kinesiske økonomiske vækst på ret køl igen.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen