Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Det midlertidige værktøj er i dag mere end 30 milliarder værd

BOSNIA-SLACK/
Slack-projektet startede ved et uheld, men er i dag godt 31 milliarder kroner værd. Foto:

Selskabet Slack har vokset sig stort på ganske få år og har i dag millioner af brugere. Men det var nu aldrig planen.

HELSINKI: Slack-projektet startede ved et uheld, men er i dag godt 31 milliarder kroner værd.

De unge udviklere skulle lave et spil og designede i første omgang et kommunikationsværktøj for at kunne chatte internt frem for at sende hinanden e-mails hele tiden. Spillet blev aldrig rigtig til noget, men det interne kommunikationsværktøj bruges nu af millioner af mennesker verden over.

»Vi havde ingen vision, da vi startede, og måtte overtale nogle få venner til at prøve vores produkt,« siger Cal Henderson til E24 under Slush-konferencen i Helsinki.

Slack, som blev grundlagt i 2013, blev først brugt i teknologimiljøet i San Francisco alene. Den anden gruppe, som begyndte at bruge platformen, var aviser og mediefolk.

»Det er klart, at det var praktisk, når hundredvis af medieselskaber begyndte at bruge Slack – det betød nemlig, at de fleste journalister lærte os at kende, længe før vi begyndte at markedsføre selskabet,« fortsætter han.

24BUSopinion-113115.jpg

Hackede sig til job

Historien om, hvordan Henderson kom i kontakt med Slacks direktør og medgrundlægger, Steven Butterfield, er noget ud over det sædvanlige.

Henderson, som på det tidspunkt arbejdede i London, hackede sig ind på mailkontoen til et spilselskab, som Butterfield drev. Her fik han adgang til data om selskabet og pressede dem til at ansætte sig.

»Jeg vil ikke anbefale nogen at bryde loven for at komme i kontakt med interessante virksomheder,« ler Henderson og fortsætter:

»… men husk, at da jeg hackede min fremtidige medgrundlægger, var internettet et helt andet sted; det var før Facebook, YouTube og Twitter,« ler han.

....

Ikke et land af mælk og honning

Teknologidirektøren er blevet kendt som ekspert i skalering, idet Slack voksede lynhurtigt de første år og nu har flere end seks millioner brugere.

Briten Henderson siger, det langt fra er nødvendigt at drage til Silicon Valley for at få succes. Men det hjælper:

»Da vi begyndte at vokse hurtigt, var det først og fremmest organisk forstået på den måde, at folk anbefalede produktet til deres venner. Det er noget vanskeligere, når man bor i et lille land, hvor hovedsproget ikke er engelsk.«

Selv om adgangen til kapital og folk med erfaring er højere, understreger Slack-grundlæggeren, at fejlraten også på USAs vestkyst er skyhøj.

»Det er vanskeligere at lykkes med et teknologiselskab i Norge end i Silicon Valley, men det er vigtigt også at understrege, at også de fleste start-ups i Silicon Valley slår fejl.«

Lars

Intet pres

I fjor omsatte Slack for 200 millioner dollar, og det har længe været diskuteret, hvornår selskabet ville gå på børsen. Det nærmeste, man er kommet et svar fra selskabet selv, er ”efter 2018”. Nu siger Henderson, at de hverken planlægger eller trænger til en børsnotering.

»Den enkle adgang til kapital i USA betyder, at vi ikke har behov for at gå på børsen,« siger han og sender tankerne tilbage til en anden tid i Silicon Valley.

»Havde det været for ti år siden, ville vi allerede have været et offentligt selskab.«

Ifølge Quarts har selskabet ikke rørt de penge, de hentede under de seneste tre investeringsrunder – til sammen omkring 610 millioner dollars.

»Man skal drive sit selskab på en helt anden måde, hvis man er gået på børsen, og da der ikke er noget pres for en notering, koncentrerer vi os om at vokse og blive større,« konkluderer Cal Henderson.

289585190.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen