Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Det kan vi lære af Ubers kollaps i Kina

17BUSUBER-153041.jpg
Travis Kalanick, CEO for Uber, måtte kaste håndklædet i ringen og indgå i en fusion med den kinesiske pendant til Uber. Arkivfoto: Reuters

Salget af Ubers Kina-forretning til ærkerivalen Didi Chuxing har været sommerens største erhvervsnyhed i Kina. Uber gjorde meget rigtigt, men i kampen mod en lokal konkurrent er det ikke altid nok.

Otte gange på halvandet år besøgte Travis Kalanick Kina. Den karismatiske medstifter og direktør for kørselstjenesten Uber ville vinde det kinesiske marked for enhver pris. Også selv om det kostede en milliard dollar om året at trække flere kunder ind i forretningen.

Et solidt fodfæste i Kina var selskabets topprioritet, lød det fra ham. Derfor kom det som lidt af et chok, da det tidligere på måneden blev annonceret, at Uber opgiver ambitionen om at slå sin kinesiske ærkerival Didi Chuxing. I stedet er det nu kineserne, der køber Uber ud af Kina. For selv om der er tale om en slags fusion, er der ingen tvivl om, hvem der har vundet den kinesiske kørselskrig. Aftalen betyder, at Uber opgiver sin kinesiske forretning mod en ejerandel i den kinesiske konkurrent på 18 pct. Det gør Uber til den største aktionær i Didi Chuxing, men det var nok ikke, hvad Travis Kalanick havde i tankerne, da han i 2014 lancerede sin app-baserede samkørselsservice i Kina. At han får plads i Didi Chuxings bestyrelse er en ringe trøst.

US-IT-INTERNET-LIFESTYLE-LABOR

Kina vs USA: 8-0

Dermed bliver Uber en del af den efterhånden ganske store klub af udenlandske tech-virksomheder, der har måtte se sig slået i Kina. Den tæller bl.a. Google, Yahoo, Amazon, eBay, YouTube, Twitter og Facebook.

For de sociale medier gælder det, at Kinas Kommunistparti vil have kontrol med det offentlige rum – også i cyberspace. De er derfor blevet smidt på porten. I andre tilfælde som med Amazon og eBay har det kinesiske nederlag været mere selvforskyldt. De forsøgte at benytte deres normale forretningsmodel i Kina uden at tage højde for lokale forhold. Begge tog sig betalt for indhold og ydelser på en måde, de kinesiske brugere ikke var vant til. I stedet blev det kinesiske Alibaba, der satte sig på markedet for e-handel.

16BUSNETFLIX-RESULTS-182905.jpg

For Uber kan det diskuteres, om Travis Kalanick var hurtigt nok ude. Da Uber kom til Kina fandtes der allerede adskillige lokale kørselstjenester, hvoraf de to største slog sig sammen og dannede Didi Chuxing for at stå stærkere i kampen mod den nye rival.

Kinesiske samarbejdspartnere

Men generelt har Uber fået ros for at have læst på lektien og gjort meget rigtigt i Kina. Blandt andet ved at være villig til at betale prisen for at vinde markedsandele. Regningen for økonomisk støtte til chauffører og passagerer har været på omkring 13 mia. kroner. Desuden involverede Uber hurtigt lokale partnere og investorer for at opnå bedre kendskab til markedet og skabe strategiske synergieffekter. Det gjaldt for eksempel den kinesiske pendant til Google, der også udbyder kort- og navigationsservices.

Uber sigtede Transportministeren vil ændre taxilovgivningen Tre

Også Travis Kalanicks personlige engagement og lobbyarbejde på regeringsniveau vidnede om en fornuftig kinastrategi. Myndighedernes gunst er en ualmindelig afgørende faktor i Kina, uanset hvilken branche der er tale om, men alt andet lige endnu vigtigere for en amerikansk tech-virksomhed. Og selv om Uber ikke var bandlyst – som Facebook eller Twitter – var det fra starten et sats at investere så store beløb.

I de fleste tilfælde hvor en kinesisk og en udenlandsk virksomhed tørner sammen i Kina, fører den lokale virksomhed på point, allerede før starten er gået. Eller som Alibabas stifter Jack Ma malerisk beskrev det, da eBay kom til Kina:

»Det kan godt være, at eBay er en haj i havet, men jeg er en krokodille i Yangtze-floden. Slås vi i havet, taber jeg, men slås vi floden, vinder jeg.«

YEMEN-SECURITY/SAUDI-UN

At Uber i det lange løb ville få svært ved at vinde over sin kinesiske konkurrent blev mere og mere tydeligt. Og da en statslig kinesiske investeringsfond begyndte at investere i Didi Chuxing må man formode, at alarmlamperne for alvor begyndte at blinke i Silicon Valley.

Tidligere på sommeren besluttede de kinesiske myndigheder at legalisere brugen af kørselstjenester i landet. Naturligvis en god nyhed også for Uber, men samtidig kom et forbud mod at underbyde kinesiske taxapriser. Det satte en stoppe for brugen af billig kørsel som markedsføring og gjorde det endnu sværere for Uber at vinde markedsandele fra Didi Chuxing.

Selv med den rigtige strategi og den store pengepung fremme er der ingen garanti for succes i Kina. Ubers vel nok største svaghed bestod i ikke at være kinesisk.

taxi

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen