Berlingske Business

Det fejlslagne symbol på det nye Kina

Det fejlslagne symbol på det nye Kina - 1
De kinesiske skibsværfter er gode til at fremstille billige, lavteknologiske skibe, men skibsrederne efterspørger i stigende grad energivenlige skibe. Det er forklaringen på, at Kinas cirka 1.000 skibsværfter er under pres. Rongheng-værket på billedet er ligefrem tæt på et krak. Foto: Aly Song

Kinas største private skibsværft er tæt på et krak. Spørgsmålet er, om værftet er for stort til at falde? Regeringen holder igen med støtten til en branche præget af overkapacitet.

Kranerne arbejder på højtryk, og røgen vælter fortsat op af skorstenene på Rongsheng-skibsværftet i Jiangsu, nord for Shanghai.

Men billedet af høj aktivitet er blot et skalkeskjul, selve værftet balancerer på randen af et kollaps.

Sker det, bliver det billedet på en ny tid i kinesisk økonomi – en tid, hvor regeringen ikke per automatik redder store vigtige arbejdspladser.

Rongsheng-værftet er det største privatejede værft i Kina og har i mange år været en vigtig eksponent for den stadigt større succes og udbredelse, som private virksomheder har fået i Kina. Men desværre for værftet er det mere end trange tider for koncernen, der beskæftiger op mod 20.000 ansatte.

Værftet har lidt af voldsomt vokseværk de seneste ti år. Det er sket på ryggen af massiv låntagning, støtte fra både stat og provinser og stadig større efterspørgsel på de meget billige skibe, som værftet er kendt for.

Efterspørgsel på energivenlige skibe

Mens de få tilbageblevne værfter i Europa – og især konkurrenterne i Japan og Sydkorea har investeret massivt i ny teknologi og udvikling af miljørigtige skibe, har mange kinesiske værfter holdt fast ved byggeriet af billige, men teknologisk ordinære skibe. Den model virker ikke længere, fordi trængte skibsredere leder efter energivenlige skibe og hellere betaler lidt ekstra for de skibe – fremfor de billige lavteknologiske fra blandt andet Rongsheng.

Desværre for koncernen ramte krisen hårdt i 2008 – et tidspunkt, hvor man ellers forsøgte at hente ny kapital til den slunkne kasse. Siden har man kæmpet for at komme ovenpå, en opgave,, der næsten har været umulig på grund af lavere efterspørgsel og lave priser på skibene. Hidtil har man troet, at Rongsheng og andre værfter har været for vigtige arbejdsgivere til, at staten ville lade dem lukke. Men med den nye økonomiske ansvarlighed, som er et gennemgående træk i premierminister Li Keqiangs politik, er det ikke længere en given ting.

Statslig tilbageholdenhed med udlån til banker og dårlig likviditet i bankvæsenet har betydet, at virksomhederne ikke bare kan fortsætte med at låne, og det er ikke sikkert, at delstatsregerninger og provinsen får lov til at redde værftet – trods risikoen for fyringer og dermed social uro.

Kina er på få år vokset til at være verdens største skibsværftnation. Med flere end 1.000 værfter på landsplan er industrien afgørende for beskæftigelsen i landet. Problemet er blot, at værfterne er trængt i bund af en dårlig verdensøkonomi, der har medført, at der bygges færre skibe til lavere priser.

Kinas værftsorganisation vurderer selv, at op mod en tredjedel af landets cirka 1.000 værfter må lukkes inden for fem år, hvis økonomien ikke bedres markant. Foreløbig tyder intet på, at det vil ske. Ordrebeholding-en på de kinesiske værfter lå således i maj 23 procent under sidste års beholdning.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen