Berlingske Business
11:56Coloplasts finansdirektør tjener millioner på optioner

Det begyndte med et grøntmarked: Nu er han på rekordtid blevet en af Kinas rigeste

15BUSPIX-YAO-ZHENHUA-133609.jpg
Yao Zhenhua, ejer af den kinesiske forsikringskoncern Baoneng Group. PR-foto

Mød en af Kinas nyeste superrige. Sidste år voksede Yao Zhenhuas formue med hele 820 procent og har sendt ham fra en plads som nummer 204 til nu at være Kinas fjerderigeste person.

Kampen om at være Kinas rigeste er fortsat en duel mellem to personer – og slaget­ står stadig mellem Wang Jianlins ejendoms- og underholdnings­imperium og Jack Mas onlinekongedømme.

Igen i år snupper Wang Jianlin titlen med en formue på 216 milliarder kr., viser den nye opgørelse fra analyse­firmaet Hurun. Og igen i år er Kina landet med flest dollarmilliardærer i verden. På mange måder er alt dermed ved det gamle.

Men ser man nærmere på listen over kinesiske superrige, er der også nye tendenser. Flere og flere har skabt deres formue i den finansielle sektor, hvor den mere traditionelle rute går via handel, fremstilling eller ejendomme.

I den nye gruppe af milliardærer er der særligt én person, der skiller sig ud som ubetinget årets højdespringer på Huruns liste. Sidste år voksede Yao Zhenhuas formue med hele 820 procent til 116 milliarder kr., og stigningen har sendt ham fra en plads som nummer 204 til nu at være Kinas fjerderigeste person.

CHINA ECONOMY

Yao Zhenhua er stifter og formand for Baoneng Group, der har hjemme i Sydkina. Baoneng er involveret i et væld af brancher og har over 40 datterselskaber. Konglomeratet beskæftiger sig med alt fra fødevarer til logistik, men de seneste år er det særligt aktiviteter i forsikringsbranchen, der har været en god forretning.

46-årige Yao Zhenhua er kendt for at være ekstremt ambitiøs og stiler efter at opbygge et selskab, der kan måle sig med de største. Hans vej til rigdom er sigende for udviklingen i den kinesiske økonomi over de seneste tre årtier. Yao Zhenhua er fra Shantou i Guangdong-provinsen og uddannet på et af de bedste universiteter i regionen.

I begyndelsen af 1990erne etablerede han sit eget landbrug og åbnede et supermarked. Forretningen udviklede sig til at blive det største grøntmarked i den voksende storby Shenzhen.

kina

Overskuddet placerede Yao Zhenhua i nye initiativer, der med årene bl.a. gjorde ham rig på ejendomme og køb og salg af jord. Og da ejendomsmarkedet begyndte at vise svaghedstegn efter et byggeboom af dimensioner, var Yao Zhenhua igen hurtig til at se nye muligheder.

I 2012 blev Baoneng tildelt en licens til at etablere et forsikringsselskab. Det har på rekordtid etableret sig som et af Kinas største og er i dag omdrejningspunkt for Baoneng-gruppens aktiviteter. Omsætningen var sidste år på 78 milliarder kr. Mange af milliarderne er siden blevet investeret i nye projekter, og her har Yao Zhenhua valgt en strategi, der har gjort ham til et kendt ansigt i Kina.

Sidste år begyndte Baonengs forsikringsselskab at købe store mængder aktier i den kinesiske ejendoms­udvikler Vanke, der er landets største.

Ved årets udgang var Baoneng blevet selskabets største aktionær med en ejerandel på 25 pct. Målet var ikke til at tage fejl af: Baoneng var godt i gang med en fjendtlig overtagelse af en af Kinas største virksomheder.

Ledelsen i Vanke reagerede ved at suspendere al aktiehandel. Handlen blev først genoptaget, da Vanke havde sikret sig opbakning fra et statsejet selskab, der er villig til at holde fjenden på afstand ved også at opkøbe aktier. Mens budkrigen var på sit højeste føg det med beskyldninger mellem de to selskabers ledelser. Baoneng krævede, at hele Vankes bestyrelse skulle træde tilbage. Vanke svarede igen ved at beskylde Baoneng for at finansiere sine opkøb for lånte penge skaffet på tvivlsom vis.

Claus Skovhus

Forsøg på at kuppe sig til kontrollen over en virksomhed sker stort set aldrig på de kinesiske børser. Og slet ikke i den størrelsesorden – og endda foretaget af et privatejet selskab. Sagen er derfor blevet fulgt med stor interesse i den kinesiske presse – og selv om Yao Zhenhua endnu ikke har haft held med sit foretagende, har det ikke været helt forgæves.

Budkrigen og omtalen af Baoneng i medierne har nemlig sendt aktiepriserne i vejret og dermed været med til at øge værdien af Yao Zhenhuas private aktiebeholdning yderligere.

Lasse Karner er Berlingskes korrespondent i Kina.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen