Berlingske Business

Derfor kan græsk »bad boy« føre nervekrig mod EU

Yanis
Den græske finansminister Yanis Varoufakis tager sin motorcykelhjelm på efter et møde med premierminister Alexis Tsipras tilbage i marts. Foto:

Grækenlands finansminister og »rockstjerneøkonom«, Yanis Varoufakis, er blevet symbolet på den græske stats kamp for overlevelse. Den 54-årige professor i spilteori har en helt afgørende trumf i ærmet, der presser EU-toppen til det yderste.

Den græske finansminister Yanis Varoufakis er blevet beskrevet som en farverig »rockstjerneøkonom«, som er glad for motorcykler og læderjakker. På sin første arbejdsdag som minister kom den kronragede økonomiprofessor fra Athen kørende på sin store, mørkegrå Yamaha, som passede perfekt til hans muskuløse statur. En tysk tv-vært fra ZDF bemærkede, at han ville være oplagt som actionhelt i den næste Die Hard-film.

På sin engelsksprogede Twitter-profil, hvor Yanis Varoufakis i øvrigt har næsten en halv million følgere, beskriver han sig selv på følgende måde:

»Økonomiprofessor, har i stilhed i årevis skrevet obskure, akademiske tekster, indtil jeg blev tvunget ind på den store scene på grund af Europas åndsforladte håndtering af en uundgåelig krise.«

Og Varoufakis er i sandhed trådt ind på den helt store scene. I fem måneder har den Syriza-ledede regering med Yanis Varoufakis som premierministerens højre hånd hutlet sig frem og forsøgt at indgå studehandler med de internationale kreditorer, der hele tiden har fastholdt, at Grækenland først kan få adgang til en livsvigtig kapitalindsprøjtning, når det gældsplagede land har fremlagt et omfattende reformprogram.

Undervejs har Grækenland misset en række afgørende deadlines, der dag for dag har skubbet landet tættere på konkurs. Senest tirsdag undlod grækerne at tilbagebetale et meget omtalt lån på 1,5 milliarder euro til Den Internationale Valutafond (IMF).

Når Grækenland alligevel har formået at holde sig inde i varmen hos både kreditorer og de andre EU-lande, skyldes det, at Yanis Varoufakis står med en helt afgørende trumf på hånden: Hvis Grækenland krakker, har EU-lande som Tyskland, Frankrig og Italien udsigt til enorme tab. Den Europæiske Centralbank (ECB) står til at miste hele sin pengekasse.

01BUSgreece.jpg

»Det kan blive så stort, at eksempelvis ECB kan tabe hele sin egenkapital - et kæmpe prestigetab for hele EU-projektet,« skriver Mats Persson, der er økonomiprofessor og medlem af den svenske Nobelkomité, i et indlæg i Dagens Industri.

Hos Nordea er seniorstrateg, Tine Choi Danielsen, helt enig i den svenske professors analyse.

»Grækenland står i en god forhandlingsposition. Det vil blive meget svært for Merkel og co. at forklare skatteborgerne, at alle pengene er tabt, fordi Grækenland ikke vil være med til at gøre noget for at ændre på situationen,« siger Tine Choi Danielsen.

Især Tyskland har mange penge i klemme i Yanis Varoufakis' hjemstavn. Hvis Grækenland ender med at gå konkurs og forlader euroen, må de tyske skattebetalere bære et tab på helt op mod 76 mia. euro, skrev Frankfurter Allgemeine tidligere på året. Det svarer til omtrent halvdelen af de samlede offentlige udgifter i Danmark i år.

Hvor hårdt den græske finansminister har tænkt sig at spille sine trumfer, vil tiden vise. Varoufakis har tidligere forudset, at Grækenland tager euroen med i faldet, hvis landet kollapser.

»Euroen er skrøbelig, den er som et korthus. Hvis du fjerner Grækenland, vil det hele kollapse,« sagde Varoufakis i februar under et interview med den italienske tv-station RAI.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen