Berlingske Business

Derfor giver milliardærerne deres penge væk

US-BILL-GATES-
Bill Gates. Foto:

Rigmænd rundt omkring i verden deler ud af deres formue. Enten af moralske grunde eller for at få skabt sig et eftermæle.

De velhavende i verden har milliarder stående på kontoen. Nogle giver dem til velgørenhed andre forsøger at gemme dem væk fra offentligheden.

Men hvad er det, der gør, at nogle rige vælger at give store dele af deres formue væk? Senest har Norges næstrigeste mand lagt hele sin milliardformue over i en fond, der skal uddele midler til almennyttige formål. 

Ifølge sociolog Lars Skov Henriksen fra Aalborg Universitet, er der to hovedårsager til, at nogle rige vælger at give dele af formuen væk.

»Det er en meget mere effektiv måde at promovere virksomheden eller sig selv på frem for bare at betale sin skat,« siger han.

Derudover er der også det moralske perspektiv. At flere føler, at de skal betale noget tilbage til samfundet.

I USA har man set en aktiv indsats for at få flere til at donere dele af deres formue til et godt formål. I 2010 oprettede rigmanden Warren Buffett og Bill Gates bevægelsen »The Giving Pledge«. En bevægelse der skal sætte skub i de riges investeringer. De to rigmænds mål var at overbevise verdens rigeste om at donere halvdelen af deres formue til velgørenhed.

I dag er det store spillere, der optræder på listen. I alt har cirka 115 indtil videre valgt at blive en del af bevægelsen.

Der stilles to krav for at blive medlem. Du skal være milliarder værd, og så skal du være villig til at give halvdelen væk.

Lars Skov Henriksen mener ikke, at der er flere rige, der vælger den vej. Om ikke andet er det svært at dokumentere. Dog kan kriser, som den verden har været igennem de seneste år, sætte gang i de velhavende.

»Man kan godt forestille sig, at man i krisetider ser, at folk der tjener en formue føler en større forpligtigelse over for samfundet. Det skaber en øget opmærksomhed,« siger han.

Dog pointerer han, at den anden side stadig fylder meget. Den side, der det seneste stykke tid har optrådt flittigt i medierne.

»Der er også rigtig mange eksempler på, at folk forsøger at skjule deres formuer og putter penge i skattely for at undgå at betale tilbage til samfundet,« siger han. 

I samfundet generelt har velgørenhedstendensen bredt sig. Flere donerer en ged eller gør en aktiv indsats som frivillig. Det kan også gøre sig gældende for de store virksomheder og de velhavende.

»Der er meget mere opmærksomhed på, at man har en form for ansvarlighed og forpligtigelse. Den del af det er blevet meget tydeligere,« siger han.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen