Berlingske Business
17:25Rederiet Torm ser nu 2017-resultat ende på 0-5 millioner

Derfor dropper amerikanerne noget af ferien

South Beach i Miami
South Beach i Miami

Amerikanerne rejser gerne ud i sommerlandet, men tager aldrig hele deres ferie.

Amerikanerne tænker sig grundigt om, når de skal på sommerferie. Mange amerikanere har ikke så meget ferie som danskerne, medmindre  de er heldige at være ansatte netop i en af de få virksomheder, der giver medarbejderne mere end et par uger om året. Og august er i mit område den helt store feriemåned. Så alle mine naboer forlod Washington i fredags. Og da jeg bor i en relativ velstående del af den amerikanske hovedstad, så er de fleste væk i tre uger, hvoraf nogle af mine venner selv betaler den sidste uge.

Min nærmeste nabo tager til Maine hvert år i tre uger. Og det er absolut ikke normalt. Tværtimod siger alle statistikker, at amerikanerne kun tager ti dage af de to til tre uger, de i virkeligheden har krav på. Hvorfor - er det svært at svare på, bortset fra at de åbenbart enten elsker deres arbejde, eller frygter at være væk for længe. Det sidste er desværre nok tilfældet.

Som en anden af mine naboer siger, så er det svært at være væk fra sit arbejde mere end to uger. Andre fortæller helt åbent, at de er bange for at miste deres arbejde, hvis de insisterer på at være væk længere end to uger. Arbejdsgiverorganisationerne er faktisk bekymrede over denne udvikling, fordi det betyder, at arbejdsstyrken risikerer at brænde ud af stress, fordi den ikke får den nødvendige hvile, den behøver.

Når jeg fortæller om ferien i Danmark, og hvordan vi absolut ikke har bekymringer over at være væk fra vores arbejdsplads, fordi vi ikke bliver målt på, om vi bruger ferien, og at man bliver holdt i ørerne af ens arbejdsgiver for netop at tage den ferie, man har krav på, lyder der blot et suk. Sådan er arbejdsgiverne ikke i USA, siger de.

Den seneste undersøgelse af amerikanernes ferievaner viser med al tydelighed, at finanskrisens eftervirkninger ikke er overvundet. Amerikanerne har ikke de sidste 40 år taget mindre ferie end nu, og de amerikanske medarbejdere mangler at indkassere 169 mio. feriedage. Som en arbejdsgiver siger til den amerikanske tv-station ABC, så er amerikanerne »arbejdets martyrer. Bundet til deres arbejdsplads efterlader de flere og flere ubenyttede feriedage hvert eneste år og arbejder derfor i realiteten gratis«. Ifølge undersøgelsen, som er lavet af Oxford Economics, tog de amerikanske ansatte kun 16 dages ferie i 2013 mod 20,3 dage i år 2000.

Og selvfølgelig bekymrer det. For det er ikke alene feriedagene, de ikke tager. Den amerikanske ansatte arbejder også hårdere og mere end andre af den simple grund, at man er bange for at blive fyret. Med mindre at man tilhører en privilegeret klasse af offentligt ansatte, som ikke så tit bliver fyret.

Men det store spørgsmål er, om amerikanerne i virkeligheden er de eneste, der er bange for at miste deres job. Ganske vist tager vi også i Danmark den ferie, vi skal tage, men vi er også i ferien som regel på en eller anden måde i forbindelse med arbejdspladsen gennem mails og gennem de sociale medier. Og når amerikanerne siger, at arbejdet blot hober sig op, når man er på ferie, så man bliver stresset, når man vender tilbage og ser bunkerne på bordet, så er der også en lang række europæiske medarbejdere, der kan nikke genkendende til den situation.

Til gengæld er der masser af arbejde til diverse stresscoaches på de amerikanske arbejdspladser, fordi medarbejderne kommer tilbage mere opkørte, end de var tidligere, fordi de har forestillet sig det værste om arbejdet, og om det stadig er der, når de returnerer.

Denne feriekultur, som har udviklet sig de senere år, har faktisk fået flere amerikanske virksomheder til at droppe at have ferie overhovedet som f.eks. Expedia og Netflix. De har ifølge amerikanske medier ikke længere en »feriepolitik«. Men til gengæld opfordres man til at tale med sin chef, hvis man behøver fri i nogle uger. Og flere og flere amerikanske virksomheder har også droppet aftalerne om, at man kan overflytte ferie til næste år, fordi feriebankerne efterhånden blev for fyldt med tilgodehavender. De virksomheder, der gjorde det, oplevede til gengæld også, at medarbejderne brugte al deres ferie.

Men her i Washingtons pæne middelklassebydele, hvor der er rigtig mange offentligt ansatte, har man ikke rigtig de problemer. Jobsikkerheden er åbenbart bedre, eller også mener man her i byen, at hvis man mister sit arbejde, så får man bare et nyt, hvad der også er delvist rigtigt. For hvis man først er inde i indercirklerne, så får man nok et nyt arbejde. Min nabo tog ihvertfald afsted fløjtende og i godt humør med udsigt til at udskifte Washingtons tunge 38 graders varme sommerhede med Maines næsten danske sommertemperaturer, når de er bedst. Men han er også admiral. Og den slags fyrer man ikke sådan lige på en studs.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen