Berlingske Business

Den rigeste procent ejer halvdelen af verdens formuer

MONACO-YACHTING-FAIR
Foto:

Ifølge en ny rapport fra det schweiziske finanshus Credit Suisse stiger uligheden i verden, hvor de allerrigeste er gået fremad på bekostning af den globale middelklasse.

For første gang viser rapporten, at middelklassen i Kina har overhalet middelklassen i USA på antallet af personer.

Det skriver den britiske avis the Guardian.

For at blive komme i den eftertragtede rigeste procent af verdens befolkning, skal man, ifølge tallene fra finanshuset, have en formue på 759.900 dollar, ca. 5 mio. kr, mens det kun kræver 3210 dollar, ca. 21.000 kr., at være i den øverste halvdel.

Mark Zuckerberg

Rapporten, der definerer formuer som værdien af aktiver, deriblandt ejendomme og aktiemarkedsinvesteringer, men uden gæld, konkluderer, at verdens ulighed er fortsat med at stige siden finanskrisen i 2008, og at den rigeste procent af verdens befolkningen nu ejer op imod 50,4 pct. af alle private værdier.

Udviklingen er ganske alarmerende, mener NGO'en Oxfam, der efterlyser hurtig handling fra verdens ledere, som for bare et par uger siden i FN vedtog som fælles langsigtet mål at begrænse global ulighed.

»Dette er det seneste eksempel på, at ekstrem ulighed er ude af kontrol. Er vi virkelig glade for at leve i en verden, hvor top 1 pct. ejer halvdelen af verdens rigdomme, mens den fattigste halvdel ejer kun 1 pct?,« siger Mark Goldring, Oxfams direktør i Storbritannien til the Guardian.

25BBMtrump-melania-knauss-2.jpg

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen