Berlingske Business

Den nye dansker i FNs top

16BUSProfil---Lise-Kingo.jpg
Da Lise Kingo sidste år tog afsked med Novo Nordisk, sagde hun, at erfaringen fra Novo ville hun gerne bruge i en international organisation, og den erfaring er det nu FN, som for glæde af. Arkivfoto: Jens Nørgaard Larsen

Den tidligere koncerndirektør i Novo Nordisk Lise Kingo sætter sig snart i direktørstolen for FNs Global Compact-initiativ.

Ingen døre blev efter sigende smækket, da Lise Kingo i november sidste år forlod sin direktørstilling i Novo Nordisk, hvor hun havde været ansat siden 1988, da der ikke længere var plads til hende i den absolutte top. Med sig ud af døren fik hun ca. 30 mio. kr. Men det varer ikke længe, inden den tidligere Novo-direktør igen kan sætte sig i en direktørstol. I juni kom det nemlig frem, at FNs generalsekretær, Ban Ki-moon, havde udset sig Lise Kingo som ny direktør for FNs Global Compact.

Den 53-årige dansker overtager efter tyskeren Georg Kell, der har ledet programmet siden stiftelsen i 2000. Dermed bliver Kingo den bare anden direktør for FN-initiativet.

Garvet CSR-dame

Hun har det meste af sin karriere arbejdet med CSR hos Novo Nordisk og er kommet til tops i medicinalgiganten uden rundsave på albuerne, men derimod med bløde værdier og mærkesager som socialt ansvar. I tråd med det kommer hun nu til at arbejde for, at de mere end 8.000 virksomheder, der på globalt plan er med i FN-initiativet, ikke bare arbejder for at tjene penge, men altså også tager ansvar for, hvilke aftryk de sætter. Ca. 270 danske virksomheder deltager i initiativet.

Novo Nordisk: Ny fabrik til 1, 5 milliarder skal holde på medar

Gamle dyder

Global Compact er et FN-program, der skal engagere virksomheder i at leve op til et samfundsansvar inden for ti overordnede principper under menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, miljøbeskyttelse samt anti-korruption.

I Novo Nordisk var nogle af Kingos dyder at bevare og holde fast i værdierne, og det er det, hun også kommer til at bruge hos FN.

I forbindelse med sidste års rokade i Novo-direktionen, der endte med Lise Kingos afsked, udtalte hun følgende:

»Jeg har nydt at være en del af Novo Nordisk gennem hele min karriere, ikke mindst min tid som medlem af koncerndirektionen. Det har været en fantastisk rejse, og jeg ønsker virksomheden og mine kolleger alt det bedste i deres videre færd. Dette er begyndelsen til et nyt kapitel, hvor jeg vil bruge min erfaring og viden i virksomhedsbestyrelser og organisationer internationalt.« Og den erfaring er det altså nu FN, der får glæde af. Hendes ønske om at komme til en international organisation bliver i den grad opfyldt, når hun fra d. 1. september kan skrive FN som arbejdsgiver på visitkortet.

Novo Nordisk: Ny fabrik til 1, 5 milliarder skal holde på medar

Til september får hun følgeskab af en anden dansker i FN-toppen, når Socialdemokraternes tidligere formand Mogens Lykketoft skal lede FNs Generalforsamling.

Privat går tiden blandt andet med løb og skønlitteratur. Hun er gift med Henrik og mor til Christian, og det er for hans skyld, at hun stræber efter at gøre verden til et bedre sted.

novo

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen