Berlingske Business

Den kinesiske taxikrig

16BUSCHINA-SMARTPHONE-TECHN.jpg
Kørselstjenesterne Uber og Didi Kuaidi bruger milliarder af kroner på at bekrige hinanden i kampen om det enorme marked for befordring i kinesiske storbyer. Foto: Greg Baker/AFP

To af verdens velhavende startups tørner sammen i Kinas storbyer. Amerikanske Uber og kinesiske Didi Kuaidi har milliarder til rådighed og spenderer enormt på at udkonkurrere hinanden i kampen om Kinas lukrative marked.

Hvor skal man vende blikket hen for at finde historiens mest indbringende finansieringsrunde for en tech-virksomhed?

Hverken mod Silicon Valley eller New York. Bei­jing og Hangzhou er svaret. De to kinesiske storbyer er hjemsted for taxi­tjenesten Didi Kuaidi, der for de fleste uden for Kinas grænser givetvis er en ukendt størrelse.

UBER-TAXI-STRIKE

Sådan forholder det sig dog langtfra hjemme i Kina, hvor den app-baserede forretning på kort tid har kapret tre millioner daglige kørsler – og interessen fra nogle af klodens største pengetanke. Didi Kuaidi har netop afsluttet en finansieringsrunde, der endte med at indbringe næsten 20 milliarder kroner.

Dermed vurderes virksomheden at have en samlet værdi på 105 milliarder kroner. Blandt de seneste investorer er Singapores nationale investeringsfund Temasek Holding og den kinesiske pendant China Investment Corp. Også børsnoterede, kinesiske virksomheder som Tencent og Alibaba er med, hvilket i sig selv er opsigtsvækkende. De to IT-giganter konkurrerer på kryds og tværs og gør normalt deres bedste for at spænde ben for hinanden.

Det var også tilfældet frem til februar i år. Inden da støttede de hver sin startup kaldet Didi Dache og Kuaidi. Men på et tidspunkt hen over vinteren lagde de strategien fuldstændig om. De to ærkerivaler ville ikke længere underbyde hinanden i en kostbar kamp om kunder.

US-TRANSPORT-INTERNET-TOURISM-TECHNOLOGY-FILES

I stedet ville de slå sig sammen, lød det overraskende budskab. Derfor har Didi Kuaidi i dag to topdirektører og er hjemme­hørende i to forskellige byer. Og derfor er der ikke længere tre, men kun to dominerende spillere på markedet.

Den anden kommer udefra og hedder Uber. Den amerikanske bildelingstjeneste satser stort på Kina, der er udnævnt til virksomhedes vigtigste marked uden for USA. Uber er allerede til stede i 20 kinesiske byer og går efter at runde 100 inden for et år. Udviklingen er gået så hurtigt i Kina, at kinesiske byer nu indtager fem pladser på Ubers top ti-liste over byer med flest kørsler på verdensplan.

Men i Kina er amerikanerne stadig bagefter. Didi Kuaidi er allerede i 360 byer og tilbyder både taxiservice, buskørsel og bildeling – sidstnævnte i direkte konkurrence med Uber. En række faktorer medfører, at markedet i Kina er udpeget til at være den helt store guldgrube for den eller de virksomheder, der formår at etablere sig og skabe et fast kundegrundlag.

US-TAXI-DRIVERS-PROTEST-POSSIBLE-UBER-EXPANSION-IN-NYC

Stigende indtægter og en voksende middelklasse kombineret med urbanisering og et overbebyrdet eksisterende taxisystem er en del af forklaringen. Det spiller også ind, at e-handel og brug af mobiltelefonen i kommercielle sammenhænge er enormt udbredt i Kina, hvor over 650 millioner personer har internetadgang.

De to konkurrenter har derfor kastet sig ud i en aggressiv priskrig, der har gjort taxikørsel og bildeling til en billig fornøjelse for de kinesiske forbrugere. Nye former for slagtilbud og promovering dukker konstant op.

For Didi Kuaidi og Uber er det en bekostelig affære. Uber har annonceret, at man i løbet af det næste år har 6,5 milliarder kroner til rådighed i Kina, mens kineserne med den seneste finansieringsrunde nu har en penge­tank på over 26 milliarder kroner. Kampen om kunderne foregår i vid udstrækning på sociale medier, og her har Uber fået at føle, at man er på udebane.

USA-UBER/

Kinas for tiden mest brugte sociale medie hedder WeChat. Den app-baserede platform inkluderer alt fra tekst- og videodeling til online-køb af biografbilletter og betaling af regninger. App’en er ekstremt populær – og så er den ejet af Tencent.

Tech-giganten valgte i marts at gøre tilværelsen væsentligt sværere for Uber i Kina ved at slette amerikanernes profiler på WeChat. Og det er ikke den eneste måde, de kinesiske investorer har valgt at angribe Uber på. Taxikrigen er nu også flyttet til USA.

Både Alibaba, Tencent og Didi Kuaidi er begyndt at investere i Ubers største lokale konkurrent i USA kaldet Lyft. Ved den seneste finansieringsrunde indkasserede Lyft lidt under en milliard kroner. Hvor stort beløbet fra de kinesiske investorer var, vides ikke. Uber ser med andre ord ud til at få kamp til stregen fra Kina, men der er også godt nyt fra Fjernøsten.

USA CONSUMER ELECTRONICS SHOW

Samarbejdet med en anden af Kinas helt store IT-virksomheder ser ud til at fungere. Kinas svar på Goggle, Baidu, er en af Ubers vigtigste indgange til det kinesiske marked. Ud over at have investeret milliarder i Uber, promoverer Baidu det amerikanske foretagende og stiller sine omfattende online-kortfunktioner til rådighed. Kampen om det kinesiske marked for kørselstjenester er først lige begyndt.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen