Berlingske Business

Den britiske kongefamilie er en knaldgod forretning

BRITAIN-ROYALS/
Trods sin høje alder er dronning Elisabeth stadig et godt brand. Foto: Phil Noble Foto:

Prisen på dronningens hoved er netop blevet opgjort til 580 milliarder kroner.

Det anerkendte konsulent firma Brand Finance har netop færdiggjort et analyse af den engelske dronning Elisabeths brand, og den rekordlange regeringsperiode må siges at have givet afkast.

Brand Finance har behandlet kongehuset, som var det en almindelig virksomhed. Først har de opgjort kongehusets bidrag i form af reklamefremstød og turisme til 580 milliarder kroner. Trækker man udgifterne til ejendomsvedligeholdelse, sikkerhed og leveomkostninger fra, får man et bidrag til den britiske økonomi på 12 milliarder kroner.

DRONINGm

Ifølge opgørelsen er det især kongehusets yngre medlemmer, der bidrager positivt til den økonomiske balance. »Overskuddet« er det største nogensinde, og sætter diskussionen om monarkiets berettigelse i perspektiv, mener administrerende direktør for Brand Finance, David Haigh.

»Samtidig med at dronning nærmer sig en historisk milepæl, topper hun på popularitet. Den gamle debat om monarkiets, hvorvidt monarkiet er en fair regeringsform i det 21. århundrede bliver ved at dukke op, men ud fra Brand Finances beregninger er helt sikkert en god forretning ud fra et økonomisk perspektiv,« siger David Haigh.

Pics-mode

Den 9. september vil dronning Elisabeth slå rekord som den længst regerende monark. Dronningen tiltrådte den 6. februar 1952 og slår dermed dronning Victorias rekord på 23.226 dage, 16 timer og 23 minutter.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen