Berlingske Business

Den amerikanske byggebranche i bedste humør siden 2006

US-ECONOMY-HOUSING-PROPERTY-FILES
Foto:

Det amerikanske NAHB-boligindeks, der tager temperaturen på humøret i byggebranchen, kom markant bedre ud i juli end ventet.

Indekset steg til indeks 57, hvilket er det højeste niveau siden slutningen af januar 2006, viser data fra Bloomberg News. Der var ifølge en indsamling af estimater foretaget af Bloomberg News ventet et lille fald til indeks 51 i juli."Det tyder på en ganske solid stigning i efterspørgslen efter nybyggede parcelhuse i USA. Håndværksmestrene er både blevet mere positive på den aktuelle efterspørgsel og udsigterne på 6 måneders sigt. De melder også om, at de bliver kontakte af flere potentielle købere," konstaterer senior økonom i Jyske Markets, Kim Fæster i en kommentar til tallene.

Han konkluderer, at humøret hos byggefirmaerne i USA er steget kraftigt, hvilket tyder på en solid stigning i boligbyggeriet i det kommende halve år og ind i 2014.

"Det er vigtigt for væksten, fordi stigende boligbyggeri ofte er en ledende indikator for væksten. Det styrker således troen på, at væksten i 2. halvår vil være betydeligt stærkere end i 1. halvår. Fremgangen i boligbyggeriet vil også styrke beskæftigelsen, da hvert påbegyndt bolig skaber job til 3,5 person," bemærker Kim Fæster

NAHB-indekset, der udarbejdes af den amerikanske landssammenslutning af boligbygherrer i samarbejde med banken Wells Fargo, spørger til bygherrernes syn på de næste seks måneders salg af enfamiliehuse.

Indekset deles op i "gode" udsigter, "middelmådige" udsigter og "dårlige" udsigter, og en indeksværdi over 50 betyder, at flere bygherrer vurderer de næste seks måneder ser "gode" ud end "dårlige ud."

/ritzau/FINANS/sow

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen