Berlingske Business

»De skriger på varer fra Vesten«

pix_sanktion
I forbindelse med handelssanktionerne mod Iran er vestlige varer i stor stil blevet boykottet i de iranske butikker. Det betyder blandt andet, at iranerne har udviklet deres egen version af  Cola med navnet Zamzam. Foto:

Med den nye atomaftale med Iran er der gode udsigter for danske virksomheder, der gerne vil ind på det iranske marked. Det mener erhvervsorganisationen DI, der blandt andet peger på fødevarer og maskiner som oplagte eksportvarer.

Containere med danske fødevarer og maskiner vil med stor sandsynlighed snart blive transporteret mod Iran med noget større frekvens, end det har været tilfældet de seneste år.

Sådan lyder spådommen fra Peter Thagesen, afsætningspolitisk chef hos erhvervsorganisation DI, efter weekendens atomaftale med Iran.

pix_iran

Den indebærer, at internationale handelssanktioner til en værdi af omkring syv milliarder dollar gradvist bliver ophævet.

»De skriger på varer fra Vesten. Bare sådan noget så simpelt som at få reservedele til deres maskiner og biler har jo været en kæmpe udfordring,« siger han og fortsætter:

»Jeg plejer at sige, at handelssanktioner sjældent virker. Men i forhold til Iran har de været så omfattende og så vedvarende over tid, at de virkelig har gjort rigtigt ondt i Iran. Og det er også noget af det, der har tvunget iranerne til forhandlingsbordet,« siger Peter Thagesen.

Virksomheder over bred kam får eksportmulighed

DI-chefen vurderer, at de ophævede sanktioner vil give danske eksportvirksomheder over en bred kam mulighed for at sælge flere varer og services til det mellemøstlige land.

Gas flares from an oil production platform at the Soroush oil fi

»Det særlige ved Danmark er, at vi ikke er smalle på små sektorer, men aktive indenfor mange brancher. Så i takt med at sanktionerne bliver løsnet op, vil der være mange danske virksomheder, som får et nyt interessant marked, de kan være aktive på,« siger han og fortsætter:

»Men det vi traditionelt har solgt mest af er fødevarer, medicin og så har vi haft en meget stor eksport indenfor »business to business«, altså f.eks. maskiner til industrien,« siger Peter Thagesen.

Arla melder hus forbi

Hos to af landets største spillere indenfor fødevarer og medicin er der dog ikke umiddelbart jubel over udsigten til ophævede sanktioner.

Ifølge Arlas pressechef Theis Brøgger har iranerne nemlig generelt lukket ned for importen af mejeriprodukter fra udlandet. Og det ændrer ophævelsen af handelssanktionerne mod Iran ikke på.

»Hvis det havde været tilfældet, ville vi have hørt om det langt tidligere i processen. Så det her er ikke noget, der umiddelbart får nogen betydning for os,« siger han til Berlingske. 

Novo ikke ramt af sanktioner

For Novo Nordisk gælder næsten den modsatte situation. Lægemidler tilhører en kategori af varer, der ikke har været omfattet af sanktioner.

»Vi forventer derfor ikke at aftalen får nogen signifikant betydning for vores forretning i Iran,« lyder det i en mail fra Novo Nordisk til Berlingske.

Eksporten af medicin fra Danmark til Iran er dog alligevel mere end halveret de seneste år. I 2011 blev der solgt dansk medicin for godt 270 millioner kroner i det mellemøstlige land. De seneste 12 måneder har salget kun været på samlet 100 millioner kroner. 

Samlet viser statistikker fra Dansk Industri, at eksporten fra Danmark til Iran er faldet fra cirka en milliard i 2011 til omkring 700 millioner kroner i løbet af de sidste 12 måneder. Det dækker blandt over et fald i salget af medicin, fødevarer, services indenfor råvareindustrien og elektronik.

»Der er mange virksomheder, der helt aktivt og meget bevidst har valgt Iran fra, fordi sanktionerne har været så mange og så komplicerede, at man har været bange for at komme til at overtræde dem uforvarende,« siger Peter Thagesen. 

FLSmidth afventer politikere

En af de virksomheder, der nu holder spændt øje med det endelige udbytte af de politiske aftaler, er cement - og mineralvirksomheden FLSmidth, der blandt andet lever af at levere maskiner til mineindustrien, og har opereret i Iran i 90 år.

Koncernen har ikke nogen nævneværdig aktivitet i Iran i øjeblikket og er forsigtige med at konkludere på den nye atomaftales konsekvenser.

»Nu må vi jo vente og se. Det der foregår nu er jo politiske forhandlinger. Det overlader vi trygt til dem og så må vi se, hvad resultaterne bliver,« siger FLSmidths kommunikationschef, Jesper Larsen og fortsætter:

»Men det er klart, at når man ser på landet og befolkningen, så er der nogle karakteristika, der springer i øjnene. Det er, at det er en meget ung og forholdsvis veluddannet befolkning, og landet besidder en lang række naturressourcer. De tre ting tilsammen gør, at der er et potentiale. Men hvornår og under hvilke former er ikke til at sige på nuværende tidspunkt,« siger han. 

DI tør ikke give bud på potentiale

Hos Dansk Industri er afsætningschefen heller ikke så meget optimist, at han tør give et bud på, hvor meget værdien af den danske eksport til Iran kan vokse fra det nuværende niveau.

»Det tror jeg er lidt for tidligt at spå om. Vi er jo før blevet skuffede i forhold til Iran,« siger Peter Thagesen og fortsætter:

»Og det er jo ikke sådan, at man bare sådan overnight kan handle kvit og frit med Iran. Det vil komme til at ske stille og roligt og meget kontrolleret. Men fra at iranerne har ligget i dybfryseren, kan vi nu tage dem ud og begynde at kigge på potentialet,« siger han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen