Berlingske Business
10:38Bjarne Corydon ny chef for Børsen

De Beers støvsuger diamanter op fra havets bund

24BUSdiamanter-160151.jpg
Havdiamanter er væsentligt mere værdifulde end traditionelle diamanter, hvilket skyldes deres klarhed. Arkivfoto: Monirul Bhuiyan/AFP

Verdens største rådiamant-producent, De Beers, finder ikke kun diamanter i mørke miner. Jagten på de kostbare ædelsten foregår også i vandet.

Hvad har støvede og beskidte gulve tilfælles med havbunden ved Namibias kyst? Begge får en tur med støvsugeren.

Det er dog ikke en helt almindelig støvsuger, men en undervandsmaskine på 285 ton, der suger nogle af verdens mest værdifulde diamanter op fra havbunden på 400 fods dybde – ca. 122 meter. Maskinen er en del af en hav-mineoperation ved navn Debmarine Namibia, som er et joint venture mellem verdens største producent af rådiamanter, De Beers, Anglo American PLC og regeringen i Namibia.

I alt består operationen af fem produktionsfartøjer. Mafuta, som er operationens store flagskibsfartøj med undervandsmaskinen om bord, og fire skibe, der borer. Det skriver Wall Street Journal.

Selv om havbundens diamanter kun udgør fire pct. af De Beers’ årlige produktion, udgør de 13 pct. af den samlede værdi. Havbundens kostbare diamanter har nemlig den højeste karatpris sammenlignet med De Beers’ andre miner. I gennemsnit ligger en havdiamant på 600 dollar pr. karat, mens prisen på diamanter fra i Jwaneng-minen i Botswana ligger på gennemsnitlig 250 dollar pr. karat. Det er diamantens renhed, der er årsagen til den store forskel. Havbunden er derfor blevet De Beers’ kilde nummer ét til diamanter.

Operationer som Debmarine viser, hvordan lukning af ældre miner og den truende globale mangel på diamanter får mineselskaber til at udforske nye teknologier og områder.

Ingen ødelagt havbund

Diamanterne ligger spredt på havbunden under det øverste lag af grus, og borene går kun halvanden fod ned i havbunden – ca. en halv meter. Ifølge Debmarine er miljøpåvirkningen lille sammenlignet med de landbaserede miner.

»Vi river ikke kilometer efter kilometer op fra havbunden. Vores havbund vil komme sig – det er ikke total ødelæggelse. Vi bruger ingen kemikalier og sender alt materiale tilbage igen, undtagen diamanterne,« siger driftschefen for Debmarine, Jan Nel, til Wall Street Journal.

Men faktisk ved man ikke særligt meget om havbundens økosystem, og Debmarines teknik afføder da også en del spørgsmål.

»Der findes ikke meget viden om virkningen af disse teknikker. Vi ved mere om overfladen af Månen, end vi gør om havets bund,« siger den amerikanske miljøorganisation Center for Biological Diversitys personaleadvokat Emily Jeffers til avisen.

Debmarine Namibia har en eksklusiv minedriftlicens til et område på næsten 2.300 kvadratkilometer. I alt er der udvundet mindre end tre pct. af området. Ifølge Debmarine-gruppen gemmer en fjerdedel af området på diamanter, som det vurderes at tage ca. 50 år at udvinde.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen