Berlingske Business

De amerikanske forbrugere holder på pengene

WAL-MART STORES-RESULTS/
Foto:

Privatforbruget i USA lå uændret i april i forhold til den samme måned året før og udviklede sig dermed svagere end ventet.

Det viser tal fra den amerikanske regerings analyseinstitut, Bureau of Economic Analysis. Ifølge Bloomberg News havde økonomerne regnet med en stigning i det personlige forbrug på 0,2 pct.

»Det svage privatforbrug vil skubbe til de aktuelle bekymringer om styrken af det amerikanske opsving. Uden forbrugsvækst vil det blive svært at leve op til forventningerne om et snarligt rebound i økonomien«, siger Jes Asmussen, der er cheføkonom i Handelsbanken, i en kommentar til tallet.

»Sammen med det lille fald i Fed's (Den amerikanske centralbank, Federal Reserves, red.) foretrukne inflationsmål, PCE-core, fra 1,3 til 1,2 pct. understøtter det markedernes aktuelle forventninger om at Fed ikke vil have alt for travlt med at sætte renten i vejret, og at rentestigningerne - når de kommer - vil være begrænsede«, påpeger han.

US-ECONOMY-BUSINESS-FAO SCHWARZ

Hos Handelsbanken mener man, at der kan være usikkerhed om, hvorvidt faldet i benzinpriserne er permanent, følgeeffekter af krisen i 2008/2009, samt større ulighed i indkomst/formuefordelingerne formentlig kan være årsager til, at privatforbruget ikke udvikler sig stærkere.

»Reaktionen på markederne vil givet være i retning af en svagere dollar og lavere renter, mens effekten på aktiemarkedet er mere usikker - de svagere økonomiske signaler kan således opvejes af øgede forventninger til, at Fed vil holde pengepolitikken mere lempelig«, siger Jes Asmussen.

Detail

Mandag eftermiddag kommer ISM-indekset for fremstillingssektoren i maj, som også vil være et vigtigt pejlemærke for økonomien.

»Får vi et fald her, som indikeret af Chicago PMI fra i fredags, vil det måske være mere tvivlsomt, om udsigten til lav rente fra Fed kan opveje de svagere økonomiske signaler«, lyder det fra cheføkonomen.

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen