Berlingske Business
17:34Business Live siger tak for i dag og på gensyn

Danske virksomheder skærer til

17BUSKina-handelskammer.jpg
»Fremtidsudsigterne er mere pessimistiske, end de har været før,« siger præsidenten for det europæiske handelskammer i Kina, Jörg Wuttke. Foto: Rolex Dela Pena/EPA

Fyringer og sparerunder er en realitet for stadig flere udenlandske virksomheder på det kinesiske marked. Grundfos og Rockwool er blandt de danske firmaer, der har sat nyt fokus på udgifterne i Kina.

Fremtidsudsigterne er ikke, hvad de har været for udenlandske firmaer i Kina.

Væsentligt færre end tidligere forventer at udvide deres kinesiske forretning, viser en ny undersøgelse lavet af det europæiske handelskammer i den kinesiske hovedstad. Hele 39 procent af de 541 adspurgte virksomheder planlægger besparelser – størstedelen i form af afskedigelser. I over tre årtier har mantraet i det udenlandske erhvervsliv i Kina heddet, at potentialet i Kina er for stort til ikke at investere. Nu vælger stadig flere at lægge strategien om, konsolidere forretningen og se på indtjening i stedet for investeringer. 58 procent af de europæiske virksomheder placerer i dag Kina i top tre over de vigtigste lande at investere i – et fald fra 76 procent i 2012. Hovedårsagen er ifølge handelskammeret, at den økonomiske vækst er faldende. Den kinesiske regering forventer en vækst på syv procent i år, hvilket er den laveste i et kvart århundrede.

03BUSHONG-KONG-CHINA-COMPAN.jpg

»Fremtidsudsigterne er mere pessimistiske, end de har været før,« udtalte Jörg Wuttke, præsident for handelskammeret, da rapporten blev præsenteret i Beijing. Bedre og mere fair lovgivning, der gælder for alle, står særligt højt på de europæiske firmaers ønskeliste, forklarede han ved samme lejlighed. Den kinesiske regerings indsats mod korruption og fokus på lovområdet er ikke vidtrækkende nok.

»Vi har ikke brug for propaganda, og vi har ikke brug for kampagner. Vi har brug for substantiel forandring nedefra og opad, oppefra og nedefter, fra centralregeringen og i provinsen. Bedre love og bedre implementering,« sagde Jörg Wuttke.

To kinesiske sælgere ved Shanghai International Automobile Industry Exhibition i april

Vestas tvunget til fleksible løsninger

Vestas lancerede en ny Kina-strategi i efteråret på baggrund af en væsentlig reduktion af vindmølleproducentens markedsandel. Særligt konkurrencen fra kinesiske aktører pressede Vestas til at sætte ambitionerne ned.

Men selv om Vestas måtte erkende, at den danske vindmølleproducent ikke bliver markedsførende i Kina igen, er markedet vigtigt.

»Industriorganisationer forventer høj vækst igen i år. Selv hvis væksten aftager i 2016, er det kinesiske marked stadig ekstremt vigtigt, siger kommunikationschef i Vestas Michael Zarin.

For at sikre vækst i Kina har Vestas blandt andet taget initiativ til at udforme skræddersyede servicepakker designet i tæt samarbejde med kunderne, som i højere grad end tidligere efterspørger fleksible serviceløsninger. Derudover har Vestas introduceret 2 mW-møller på det kinesiske marked.

CHINA

DI: Nye krav om tilpasning

Det er nye tider i Kina, og det skal de udenlandske virksomheder vænne sig til. Ifølge Peter Thagesen, underdirektør i Dansk Industri er der nemlig tale om »the new normal«.

Vækstraterne er stadig høje, men dog lavere, end man har været vant til, så der er stadig masser af muligheder for udenlandske virksomheder, hvis de vel at mærke tilpasser sig de nye forhold.

»Vores vurdering er, at der er langt større fokus på, at lovgivningen skal overholdes på det kinesiske marked,« siger Peter Thagesen.

»For 20 år siden kunne man slippe af sted med mere, og der var et langt større manøvrerum, end man var vant til på de vestlige markeder. Nu bliver kravene skærpet,« siger han og nævner fokus på korruption som et eksempel.

Samtidig understreger Peter Thagesen, at den store interesse for det kinesiske marked har skærpet konkurrencen.

»Det bliver mere og mere tydeligt, at de virksomheder, der har succes derude, sørger for at udvikle og designe produkter, som er skræddersyet til det kinesiske marked.« siger Peter Thagesen.

Grundfos sætter fokus på effektivitet

Også Grundfos har valgt at svinge sparekniven over nogle af firmaets kinesiske aktiviteter. Det kan ses i ordrebøgerne hos den danske pumpeproducent, at aktiviteterne i den kinesiske industri- og byggesektor har været aftagende.

»Det er helt klart, at vi skal nedprioritere nogle ting i den her periode, hvor der er noget stilstand. Det gælder for eksempel i det østlige Kina, hvor formlen for vækst tidligere har været at hyre flere salgsfolk for at have flere ben på jorden til at opdrive nye forretninger. Dér er vi nødt til at blive mere effektive,« forklarer virksomhedens Kina-chef, Humphrey Lau.

Højere lønninger og hårdere konkurrence betyder, at produktivitet fremover bliver langt vigtigere i Kina. Dygtigere ansatte og en fladere organisationsstruktur er en del af løsningen, vurderer Humphrey Lau. Han understreger, at Kina fortsat er blandt koncernens vigtigste markeder, og at de langsigtede investeringsplaner ikke er rullet tilbage. Besparelserne i Østkina er samtidig med til at finansiere nye aktiviteter i andre og mindre udviklede dele af landet.

»I de modne dele af Kina, som jeg mener er sammenlignelige med for eksempel Sydkorea, dér skal vi ikke ansætte mange flere folk fremover. Men det skal vi fortsat, dér hvor vi investerer i det centrale og vestlige Kina og inden for nye forretningsområder,« siger Humphrey Lau.

Grundfos planlægger at udbygge sin organisation i Centralkina med udgangspunkt i byen Wuhan, og til august åbner et nyt vestkinesisk hovedkvarter og produktionsanlæg i Chongqing.

CHINA-EU-ECONOMY-EURO

Rockwool går over til lokal arbejdskraft

En af de danske virksomheder, der har haft problemer med Kinas ofte uforudsigelige lovgivningsprocesser, er Rockwool. Da de kinesiske myndigheder for nogle år tilbage ville stramme reguleringerne om brandsikker isolering i boligbyggeri, lancerede Rockwool planen om en ny stenuldsfabrik til 110 millioner euro.

Den skulle opføres i det nordlige Kina og stå klar ved udgangen af 2014. Men så skiftede de politiske vinde, og lovforslaget blev taget af bordet.

Det samme gjorde fabriksprojektet. Rockwool valgte i stedet at satse på deres eksisterende fabrik i Sydkina. Det store nordkinesiske marked har stadig interesse på sigt – men tidshorisonten ser anderledes ud i dag.

»Vi bliver nødt til at finde en base, hvor vi kommer ud med et bedre resultat, og så må vi se på, hvor vi går hen derfra. Vi satser stadig på at vokse, det kommer bare ikke til at gå helt så hurtigt, som vi først troede,« siger Rockwools direktør i Kina, Peter Schou. I første omgang betyder det, at omkostningerne gennemgås med en tættekam.

»I år har vi kraftigt fokus på at få effektiviseret vores forretning. Vi har blandt andet skåret ned på en masse aktiviteter og skiftet expats ud med lokale folk,« forklarer Peter Schou.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen